شکایت از خودروسازان؛ مراحل و مدارک لازم ⚖️【آپدیت آخر】
صنعت خودروسازی در ایران نسبت به دیگر کشور ها وضعیت مناسبی ندارد و به همین دلیل همواره شکایات و هجمه هایی در این خصوص مطرح می شوند. شکایت از خودروسازان اغلب به دلیل عدم رعایت استانداردهای جهانی می باشد. در واقع خودروهای تولید داخل کیفیت مطلوبی ندارد و با توجه به وضع اقتصادی بسیاری از افراد ناچار هستند که خودروهای ایرانی را خریداری کنند که متاسفانه کیفیت مناسبی ندارند. در صورتی که در این رابطه شکایتی دارید می توانید با بهترین وکیل کرج مشورت کنید.
روش شکایت از خودروسازان
می توان از طریق راه های معمولی که برای طرح شکواییه وجود دارند، نسبت به شکایت از خودروساز اقدام کرد. شکایت از خودروسازان باید در مراجع صالح مطرح شود تا پیگیری های لازم در خصوص آن انجام شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان تعزیرات، سامانه طرح شکایت علیه خودروسازان و مراجع قضایی از مواردی هستند که می توان از طریق آن ها شکایت را مطرح کرد. در این راستا مشورت با بهترین وکیل کیفری در کرج می تواند موجب شود که مسیر بهتری برای پیگیری پرونده انتخاب شود.
هر کدام از مراجع می توانند در خصوص پیگیری شکایت روند متفاوتی را در پیش بگیرند. اغلب با طرح شکایات در این سازمان، مدت زمان زیادی باید صرف شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود؛ اما از طریق مشاوره با وکیل و مطرح کردن شکایت در مراجع قضایی روند سریع تری برای رسیدگی به شکایات طی خواهد شد.
1. شکایت از خودروسازان از طریق وزرات صمت
صنعت خودرو سازی تحت نظارت وزارت صمت است و در نتیجه اصلی ترین نهاد برای پیگیری شکایات مردمی در این خصوص می باشد. می توان گفت که وزارت سمت صلاحیت لازم برای پیگیری شکایت از خودروسازان را دارد. شاکی می تواند با در دست داشتن مدارک و اسناد مورد نظر به این سازمان مراجعه کند و شکایت خود را مطرح نماید.
باید گفت که این امکان وجود دارد که روند رسیدگی به پرونده در وزارت سمت طولانی شود! چراکه برای رسیدگی به چنین پرونده هایی باید پروسه مشخصی طی شود. ممکن است روند رسیدگی به شکایت در این سازمان به گونه ای باشد که شاکی رضایت کافی را نداشته باشد. در نتیجه باید شکایت مجدد مطرح شود تا بررسی های لازم توسط وزارت صمت در این خصوص صورت گیرد. در این سازمان باید دبیرخانه هیات اختلاف خودرویی مسائل مربوط به خودروسازان متخلف را پیگیری کند.
2. طرح شکایت علیه خودروساز از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده
یکی دیگر از مراجع صالح به منظور رسیدگی به شکایت از صنعت خودروسازی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است. این امکان وجود دارد که به صورت قانونی شکواییه ای در خصوص تخلفات خودروساز به سازمان حمایت از مصرف کننده ارائه شود. این سازمان در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده در رابطه با هر نوع کالا و خدمات می تواند ورود کند. صنعت خودروسازی داخلی با تولید خودرو تحت نظارت این سازمان قرار می گیرد و باید در خصوص تخلفات خود پاسخگو باشد.
باید گفت که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در خصوص رسیدگی به پرونده شکایت از خودروسازان صلاحیت لازم را دارد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در این سازمان ممکن است مانند وزارت صمت طولانی شود. بدیهی است که در صورتی که قصد دارید نظر قطعی سازمان را در رابطه با تخلف بدانید باید مدت زمان زیادی انتظار بکشید!
اگر تخلف خودروساز اثبات شود این سازمان برخورد جدی خواهد داشت. شکایات مردمی از خودروسازان روز به روز در حال افزایش است و به همینت دلیل در این سازمان به منظور رسیدگی به این شکایات، بخش های خصوصی در نظر گرفته شده است. در نتیجه شهروندان می توانند با مراجعه به این بخش ها، شکایات خود را مطرح کنند.
3. شکایت از خودروساز از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
یکی دیگر از مراجعی می که می تواند در راستای پیگیری شکایت از خودروسازان عملکرد مناسبی داشته باشد، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. شاکی می تواند به این سازمان مراجعه کند و شکایت خود را در خصوص تخلفات خودروساز مورد نظر ارائه کند. اغلب شکایاتی در این سازمان مطرح می شوند که با گرانفروشی مربوط هستند. این امکان وجود دارد که خودرو سازان به صورت غیر قانونی و بدون در نظر گرفتن نرخ های مصوب، خودرو و قطعات خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
شکایات در خصوص گرانفروشی در این سازمان با جدیت بررسی می شوند. در این خصوص نیز باید ذکر کرد که صدور رای نهایی می تواند طولانی باشد. این موضوع به این دلیل است که روزانه پرونده های مختلفی در این خصوص از طریق این سازمان مطرح می شوند و تعزیرات سعی می کند که آنها را به صورت دقیق بررسی کند. در ابتدا باید پرونده در سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده ثبت شود و بعد برای تشکیل پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شود.
4. شکایت از خودروساز متخلف از طریق سامانه 124
به منظور طرح شکایت از صنعت خوردوسازی یک سامانه توسط وزارت صمت راه اندازی شده است. سامانه 124 به آدرس 124.ir برای ثبت شکایات مردمی طراحی شده است و افراد می توانند از این طریق نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند. با ثبت اعتراض در این سامانه در مدت زمان کوتاه تری پیگیری لازم در این خصوص انجام می شود. در واقع با این روش امکان ثبت شکایت به صورت غیر حضوری فراهم می شود.
سامانه 124 با نام سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات، خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهد. بعد از مراجعه به سایت می توانید روی گزینه ثبت و پیگیری شکایت کلیک کنید. در این صورت می توانید نسبت به شکایت از خودروساز اقدام کنید.
بهترین راه شکایت از ایران خودرو
یکی از شرکت های خودروسازی ایرانی که شهرت بسیار زیادی دارد، ایران خودرو است. با توجه به اینکه بخش اعظمی از خودروهایی که شهروندان خریداری می کنند تولید این شرکت هستند؛ در نتیجه مسلما بیشتر شکایات از این شرکت ثبت می شوند. بهترین راه شکایت از ایران خودرو از طریق وزارت صمت می باشد. همچنین از طریق سامانه 124 به صورت غیر حضوری نیز می توان شکایت را مطرح کرد. این امکان وجود دارد که به صورت تلفنی و در مدت زمان کوتاه تری با شماره 124 تماس گرفت.
با توجه به نوع مشکل می توان بهترین روش برای شکایت از خودروسازان را انتخاب کرد. امروزه به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها، مشکلات مختلفی برای مصرف کننده ایجاد می شوند. در نتیجه با توجه به نوع مشکل باید نسبت به انتخاب روش شکایت اقدام شود. بهتر است در هنگام انتخاب راهکار مناسب در این خصوص با بهترین وکیل در این زمینه مشورت کنیم. این کار موجب می شود که مسیر درست تری در این خصوص انتخاب کنیم. وکلا به واسطه آشنایی با مسائل حقوقی می توانند شما را راهنمایی کنند.
شکایت از ایران خودرو عدم تحویل خودرو
گاهی با وجود پرداخت هزینه خرید خودرو توسط افراد، زمان تحویل خودرو به تعویق می افتد. این مشکل توسط خودروسازی های مختلف ممکن است رخ دهد. شکایت از ایران خودرو عدم تحویل خودرو یکی از انواع شکایت از خودروسازان است که می تواند از طریق مراجع صالح پیگیری شود. بهتر است در این خصوص با وکیل باتجربه مشورت شود تا بهترین راهکار در این خصوص اتخاذ شود.
عدم تحویل خودرو توسط شرکت های خودرو سازی مسئله جدیدی نیست. در واقع این شرکت های خودرو سازی یا مونتاژ خودرو سابقه طولانی در عدم تحویل به موقع خودرو دارند. در نتیجه این موضوع همواره از طرف مصرف کننده مطرح می شود.
شکایت از خودروسازان مونتاژی
گاهی شرکت خودروسازی اقدام به مونتاژ قطعات خودرو می کند. خودروهای خارجی از این طریق در برخی از خودروسازی های داخلی تنها مونتاژ می شوند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که نسبت به شکایت از خودروسازان مونتاژی اقدام شود. فرقی ندارد که تخلف توسط خودروساز مونتاژی یا غیر مونتاژی باشد. در هر صورت باید از طریق روش های ذکر شد شکایت مورد نظر ثبت شود. در خصوص شکایت عدم تعویض پلاک خودرو مقاله جداگانه وجود دارد.
قطعاتی که توسط خودروسازان مونتاژی مورد استفاده قرار می گیرند از خارج وارد می شوند. این قطعات اغلب کیفیت بالایی دارند و در تولید آن ها نظارت زیادی صورت می گیرد؛ اما گاهی در زمینه مونتاژ قطعات دقت لازم صورت نمی گیرد. برخی از خودروسازان خودروهای مونتاژی را با عیوب بسیار زیاد روانه بازار می کنند و اغلب مصرف کننده از عملکرد آن ها ناراضی است.
کلام آخر
همانطور که می دانید صنعت خودروسازی در ایران با چالش هایی روبرو است. در این راستا تخلفات آشکاری توسط خودروسازان صورت می گیرد که از بسیاری از آنها توسط مردم چشم پوشی می شود؛ اما برخی از آنها مانند گرانفروشی، کم فروشی، عدم تحویل خودرو و … قابل چشم پوشی نیستند و به همین دلیل بحث شکایت از خودروسازان مطرح می شود.
وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، تعزیرات حکومتی و سامانه 124 در این رابطه می توانند مراجع مناسبی برای ثبت شکایت باشند. ممکن است خودروها مونتاژی یا ساخت داخل باشند. ایران خودرو و سایپا از خودروسازان در ایران هستند که روزانه شکایات متعددی در خصوص تخلفات آنها مطرح می شود. به همین دلیل بیشتر شکایات مربوط به این دو غول صنعت خودروسازی در ایران است. بدین منظور می توان با وکیل باتجربه مشورت کرد تا روند پیگیری شکایت با سرعت بیشتری طی شود.