شکایت مسافر از راننده اسنپ چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
اسنپ یک پلتفرم آنلاین برای جابه جایی مسافر است و شکایت های زیادی از طرف مسافران از آن می شود. شکایت مسافر از راننده اسنپ می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد و با توجه به نوع شکایت، مراحل پیگیری حقوقی متفاوتی دارد. قیمت کم حمل و نقل در این اپلیکیشن موجب شده است و روزانه افراد زیادی از آن استفاده کنند و همین امر زمینه بروز جرم و طرح شکواییه را افزایش می دهد. بهترین وکیل کرج می تواند در این خصوص شما را راهنمایی کند.
دلایل شکایت مسافر از راننده اسنپ چه هستند؟
در حال حاضر اسنپ در شهرهای بزرگ و کوچک خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهد. اصلی ترین خدمات این شرکت، همان جابه جایی مسافر می باشد که محبوبیت آن را نسبت به سایر پلتفرم ها و تاکسی اینترنتی بیشتر کرده است.
شکایت مسافر از راننده اسنپ دلایل زیادی دارد و در صورت پیگیری آن امکان حذف حساب کاربری راننده و مسدود شدن آن وجود دارد. در ادامه دلایل مختلفی که منجر به ثبت شکایت از راننده اسنپ می شوند، اشاره خواهیم کرد:
- مشاجره بین مسافر و راننده: گاهی در طول مسیر ممکن است بین راننده و مسافر مشاجره لفظی به وجود آید و راننده با بی احترامی و فحاشی پاسخ مسافر را دهد.
- رانندگی پرخطر: بی ملاحظه بودن نسبت به اصول رانندگی درست و پرخطر رانندگی کردن از دلایل دیگر طرح شکواییه است؛ چراکه احتمال تصادف وجود دارد.
- عدم وجود سیستم تهویه در خودرو راننده: در صورتی که در خودرو سیستم تهویه وجود نداشته باشد، مسافر می تواند این مورد را گزارش دهد. راننده موظف است شرایط مناسبی را برای تهویه خودرو در نظر بگیرد.
- رعایت نکردن حریم خصوصی مسافر: گاهی راننده در طول مسیر سوالات بی موردی از مسافر می پرسد و به حریم شخصی وی وارد می شود که می تواند موجبات طرح شکایت علیه وی را فراهم کند.
می توان گفت که اعمال غیر اخلاقی از اصلی ترین دلایل طرح شکواییه از طرف مسافران می باشد. در صورتی که مشکل حاد و جدی باشد بهتر است با یک وکیل خوب در این خصوص مشورت کنید. وکیل پایه یک دادگستری در این حوزه می تواند شما را راهنمایی کند. به دلیل اینکه اسنپ یک کسب و کار اینترنتی است این امکان وجود دارد که شکایت به پلیس فتا مطرح شود.
نحوه شکایت از شرکت اسنپ
همانطور که در بالا نیز ذکر شد شکایت مسافر از راننده اسنپ به دلایل مختلفی صورت می گیرد، در صورتی که موضوع خاص و حاد باشد این امکان وجود دارد که مسافر بخواهد این مورد را با پشتیبانی اسنپ در میان بگذارد. بدین منظور مسافر با بخش پشتیبانی اسنپ تماس می گیرد و موضوع را مطرح می کند. این امکان وجود دارد که شکایت از طریق مراجع قضایی و مشاوره با وکیل انجام شود.
باید گفت که هر کدام از سفرهای اسنپ دارای تاریخچه هستند و مسافر می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. از این طریق این امکان فراهم است که اطلاعات راننده به طور دقیق دریافت شود و در اختیار پشتیبانی اسنپ قرار بگیرد. برای شکایت از راننده اسنپ تنها باید کد هر سفر را به اسنپ اطلاع داد. در این صورت جزییات سفر بررسی می شود و در صورت حاد بودن مشکل، پرونده ای تشکیل و به بخش بازرسی ارجاع داده می شود.
بعد از مشخص شدن ابعاد دیگر موضوع اقدامات لازم در خصوص راننده از طرف اسنپ گرفته می شود. بسیاری از مسافران به این مورد بسنده نمی کنند و برای طرح شکایت با بهترین وکیل کیفری در کرج مشورت می کنند. با مقصر شناخته شدن راننده وی دیگر نمی تواند با اسنپ همکاری کند. در واقع با بروز تخلف حساب کاربری راننده برای همیشه در اسنپ بسته می شود.
روش رسیدگی به شکایت از راننده اسنپ
هنگامی که یک تصمیم در خصوص فعالیت راننده تخلف در اسنپ گرفته می شود، قابل اجرا می باشند. به این معنی که بعد از قطعی شدن رای حتی بدون ابلاغ به راننده اسنپ می تواند حساب کاربری وی را مسدود کند. شکایت مسافر از راننده اسنپ به هر دلیلی که باشد به صورت جدی بررسی می شود و در صورت اثبات تخلف با راننده برخورد می شود.
در صورت صدور رای راننده نمی تواند به آن معترض شود و این تصمیمات در چهار نسخه به مدیریت شرکت و راننده ارائه می شوند و باقی برگه ها در بخش بایگانی و سابقه راننده ضبط می شوند. بدین صورت رای نهایی کمیته تصمیم گیری در سابقه هر راننده درج می شود.
ممکن است در زمان رسیدگی به پرونده نیز حساب کاربری راننده به صورت موقت بسته شود تا تصمیم نهایی به وی ابلاغ شود. راننده باید به تصمیمات کمیته مربوطه تمکین کند و در غیر این صورت حساب وی برای همیشه بسته می شود. کمیته انضباطی و همکاران اسنپ وظیفه تشخیص صحت اظهارات مسافر را دارند. رای نهایی بر اساس آیین نامه انضباطی رانندگان اسنپ صادر می شود. این آیین نامه در هنگام ثبت نام به راننده ابلاغ می شود.
شماره شکایت مسافر از راننده اسنپ
هر پلتفرم مانند تاکسی اینترنتی اسنپ دارای بخش پشتیبانی است تا در صورت بروز مشکل بتواند آن را حل کند. در صورت شکایت مسافر از راننده اسنپ وی می تواند با شماره های ۴۱۸۴۹۰۰۰-۰۲۱ و ۹۱۰۳۹۰۰۰-۰۲۱ بخش پشتیبانی اسنپ در تماس باشد و مشکل خود را مطرح کند. بدیهی است که این بخش در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ می دهد و مشکل از ابعاد مختلف بررسی می شود.
مسافر می تواند در زمان وقوع مشکل و بروز مزاحمت از طرف راننده اسنپ به سادگی از طریق اپلیکیشن اسنپ با پشتیبانی در تماس باشد و مشکل خود را مطرح کند. در این صورت در کوتاه ترین زمان ممکن با راننده تماس گرفته می شود تا موضوع در ابعاد دیگری نیز مورد بررسی قرار بگیرد. به دلیل وجود خطوط زیاد، مسافر در پشت خط منتظر نمی ماند و معمولا در همان لحظه به مشکل وی رسیدگی می شود. گاهی امکان چت آنلاین با پشتیبانی اسنپ نیز وجود دارد که موجب می شود بدون اطلاع راننده مشکل به پشتیبانی اطلاع داده شود.
آیین نامه انضباطی اسنپ برای راننده و مسافر
شرکت اسنپ قوانین سخت گیرانه ای برای مشکلات بین مسافر و راننده دارد و در این راستا یک آیین نامه انضباطی نیز تنظیم کرده است. نظارت بر اعمال و رفتار کاربرانی که به عنوان راننده در اسنپ ثبت نام کرده اند در این آیین نامه هدف اصلی می باشد. شکایت مسافر از راننده اسنپ نیز باید بر اساس این آیین نامه که از قبل در اختیار راننده قرار می گیرد، بررسی شود.
بر این اساس در صورت بروز مشکل آیین نامه انضباطی، کمیته انضباطی، تخلفات، جبران خسارت، تشویقات و آیین رسیدگی مطرح می شوند. کمیته انضباطی ناظر بر اعمال و رفتار رانندگان اسنپ از سه نفر تشکیل شده است که با عناوین سرپرست حقوقی، سرپرست رسیدگی به شکایت و سرپرست خدمات مشتریان شناخته می شوند. در جلساتی که برای برگزاری مشکل تشکیل می شوند، این اعضا تصمیم گیری لازم در این خصوص را انجام می دهد. در انتها نیز تصمیم متخذه برای راننده اجرا می شود.
تخلفات راننده اسنپ
ما در بخش دلایل شکایت از راننده اسنپ به برخی از تخلفات رایج که موجب شکایت مسافر از راننده اسنپ می شوند، اشاره کردیم. حال باید بگوییم که در حوزه تخلفات گروه دوم آیین نامه اجرایی به این تخلفات اشاره شده است:
- رانندگی راننده اسنپ در حالت غیر عادی
- مزاحمت برای مسافر در طول مسیر
- تماس با مسافر از طرق مختلف بعد از پایان سفر
- عدم رعایت شئونات اسلامی در حین سفر
- صحبت خارج از عرف با مسافر در طول مسیر
- عدم تطبیق مشخصات راننده با مشخصات ثبتشده در اسنپ
- تبلیغ محصول در حین سفر
شکایت قضایی از راننده اسنپ
باید گفت که شکایت از راننده اسنپ توسط تیم پشتیبانی اسنپ بررسی می شود؛ اما گاهی مزاحمت به گونه ای است که مسافر تصمیم می گیرد این مورد را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. باید به این موضوع اشاره کرد گاهی مزاحمت در حد توهین می باشد و این مورد به دلیل عدم داشتن ادله کیفری بی نتیجه می ماند! در صورتی که مزاحمت به گونه ای باشد که به مسافر آسیب وارد شود این امکان وجود دارد که با مطرح کردن ضرب و جرح، بتوان پرونده قضایی تشکیل دارد.
شکایت قضایی از راننده اسنپ باید مانند سایر شکایات به صورت قانونی از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت شود. بهتر است قبل از ثبت شکایت، با بهترین وکیل کیفری کرج در این خصوص مشورت کنید تا در این رابطه تواند مشاوره لازم را در اختیار شما قرار دهد.
کلام آخر
شکایت مسافر از راننده اسنپ با توجه به دلیل آن توسط کمیته انضباطی اسنپ بررسی می شود. دلایل زیادی مانند توهین راننده به مسافر، رانندگی نا ایمن و … در این خصوص مطرح می شوند که در صورت عدم تمکین راننده به قوانین، حساب کاربری وی توسط اسنپ مسدود می شود. همچنین این امکان وجود دارد که در موارد حاد شکایت از راننده اسنپ به صورت قضایی پیگیری شود. شماره شکایت از راننده اسنپ در اپلیکیشن آن به راحتی قابل شماره گیری است و مسافر می تواند در زمانی که نیاز دارد، با پشتیبانی گفتگو کند.
ایمنی سفر یکی از مواردی است که در این پلتفرم به آن بسیار توجه شدهاست و بارها در این خصوص سوالاتی از مسافر در حین سفر و انتهای آن پرسیدهمی شود. برای شکایت از راننده تاکسی اینترنتی بهتر است با یک وکیل با تجربه در خصوص مسائل کیفری مشورت شود.
ممنون از مقاله کاملتون. بعضی از رانندگان اسنپ قوانین را رو رعایت نمی کنند و مسافر ناچاره ازشون شکایت کنه
بله درسته