شکایت به پلیس فتا چگونه است؟⚖️【آپدیت آخر】
شکایت به پلیس فتا دقیقا مراحلی مانند شکایت به پلیس 110 دارد. به همین دلیل رسیدگی به شکایت و صدور رای در خصوص تخلفاتی مانند شکایت از فروشگاه اینترنتی، تنها با مراجعه به دادسرا امکان پذیر است. با توجه به این موضوع شما می توانید تخلفاتی که در فضای مجازی صورت می گیرد را به پلیس فتا گزارش دهید. در این رابطه مواردی از قبیل شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا، مدارک لازم جهت شکایت به پلیس فتا و شکایت به پلیس فتا برای خرید اینترنتی مطرح می شوند.
شکایت به پلیس فتا به چه صورت است؟
پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا) که با نام پلیس سایبری نیز شناخته می شود، در زمینه کلاهبرداری اینترنتی یا فیشینگ فعالیت های گسترده ای انجام می دهد. سایت پلیس فتا به آدرس csirc.cyberpolice.gov.ir برای ثبت شکایات طراحی شده است و افراد می توانند از این طریق شکایت به پلیس فتا را به ثبت برسانند.مواردی مانند شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال نیز از این طریق قابل پیگیری می باشند.
باید به این موضوع اشاره کرد که روش های مختلفی برای ثبت شکایت از طریق پلیس فتا وجود دارد و سامانه مذکور تنها برای مراجعه غیر حضوری کاربرد دارد. به همین دلیل در ادامه به روش های مختلف شکایت به پلیس فتا اشاره خواهیم کرد.
شیوه های مختلف شکایت به پلیس فتا
همانطور که در بالا اشاره شد روش های مختلفی برای شکایت به پلیس فتا وجود دارد. شما می توانید به صورت تلفنی، اینترنتی یا حضوری شکایت خود را مطرح کنید. برخی از کلاهبرداری های اینترنتی با مبالغ بالا صورت می گیرند، به همین دلیل فرد باید با وکیل مشورت کند. بهترین وکیل تهران می تواند در این خصوص فرد را راهنمایی کند تا روش مناسب برای ثبت شکایت انتخاب شود.
1- شکایت به فتا به صورت اینترنتی
با توجه به اینکه یک سامانه به صورت الکترونیکی برای ثبت شکایات پلیس فتا طراحی شده است، بدیهی است که بهترین روش ثبت شکایت مراجعه به سایت است. بدین منظور باید مراحل زیر به صورت دقیق انجام شوند تا بتوان شکایت خود را به صورت اینترنتی ثبت کرد:
- باز کردن سایت پلیس فتا در مرورگر به آدرس cyberpolice.gov.ir
- انتخاب بخش خدمات الکترونیکی
- انتخاب ثبت گزارش مردمی
- انتخاب ثبت نام در بالای صفحه
- انتخاب موضوع شکایت
- ورود اطلاعات خود و ثبت متن شکایت
- ضمیمه کردن اسناد و مدارک
2- شکایت به فتا به صورت حضوری
برای ثبت شکایت به پلیس فتا به صورت حضوری باید به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه شود. افرادی که در این دادسرا مشغول به کار هستند پرونده مورد نظر را بررسی می کنند. بدین منظور باید ثبت شکواییه به صورت حضوری باشد.
3- شکایت به فتا به صورت تلفنی
تماس با شماره پلیس فتا یکی دیگر از راه های ثبت شکواییه از کلاهبرداری های اینترنتی می باشد. شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا 096380 است که می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. مانند روش حضوری و اینترنتی، امکان ثبت شکایت از این طریق نیز وجود دارد.
هزینه شکایت به پلیس فتا
ثبت شکواییه از طریق پلیس فتا با مراجعه به سایت هزینه ای دربر ندارد؛ اما برای ثبت شکایت از طریق مراجع قضایی، مراحل دادرسی هزینه هایی در بر دارد. این هزینه ها شامل مراحل ثبت شکایت، پیگیری و صدور رای است. همچنین برای حق الوکاله وکیل باید هزینه ای با توجه به سختی پرونده در نظر گرفته شود. تعرفه خدمات قضایی بر اساس قانون بودجه کشور تعیین می شود.
برای ثبت شکایت کیفری در تمامی دادسرا ها اید مبلغ یکسانی پرداخت شود. این هزینه تنها برای ثبت شکایت است و اگر بخواهیم به صورت جدی شکایت را پیگیری کنیم باید مبالغ دیگری برای پرونده پرداخت شود.
شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا
پلیس فتا برای راحتی شهروندان در ثبت گزارشات و شکایات شماره تماس 24 ساعته را 096380 ارائه کرده است. به دلیل گسترش اینترنت و فضای مجازی تخلفات زیادی در این عرصه رخ می دهد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که از طریق شماره پلیس فتا جرائم اطلاع رسانی شوند. در سال 1388 با انتشار ویروس استاکس نت و برخی ناآرامی ها پلیس فتا ایجاد شد و توانست در این مدت به بسیاری از جرائم اینترنتی رسیدگی کند.
شماره پلیس فتا می تواند در مواقعی مورد نیاز باشد که دسترسی به اینترنت برای شهروندان فراهم نیست. بسیاری از افراد سودجوء در شبکه های اجتماعی و سایت ها فعالیت مجرمانه دارند و هر شهروند می تواند قبل از به دام افتادن دیگر شهروندان این موارد را گزارش دهد. این کار موجب می شود که افراد کمتری درگیر کلاهبرداری های اینترنتی شوند.
پلیس فتا جرایم اینترنتی
همانطور که ذکر شد با گسترش اینترنت و استفاده همگانی از آن روز به روز جرم های جدید در این فضا اتفاق می افتند. جرائم اینترنتی تنها محدود به یک شبکه مجازی نیستند و در بیشتر پلتفرم ها مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، سایت ها و … شاهد کلاهبرداری اینترنتی هستیم. به همین دلیل در این راستا پلیس فتا وارد عمل شده است و توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که پلیس فتا نمی تواند به صورت شخصی به شکایات رسیدگی کند و در صورتی که فرد ضرر بسیار هنگفتی کرده باشد، باید از طریق مراجع قضایی شکایت خود را پیگیری کند.
روزانه صدها مورد شکایت از فضای مجازی در سایت پلیس فتا ثبت می شوند و این امر رسیدگی به آنها را دشوار می کند. پلیس همواره هشدار داده است که در فضای مجازی امنیت و اعتبار سایت یا فروشگاه را بررسی کنید. به عنوان مثال سایت هایی که دارای اینماد هستند را برای خرید اینترنتی خود انتخاب کنید.
پلیس فتا آنلاین تهران
در تهران نیز مانند شهرهای دیگر شهروندان می توانند به صورت آنلاین به سایت پلیس فتا مراجعه کنند و شکایت خود را به ثبت برسانند. همچنین از طریق شماره های ذکر شده شهروندان این امکان را دارند که در هر ساعت از شبانه روز نسبت به تماس اقدام کنند. پلیس فتا آنلاین تهران در مناطق 22 گانه تهران آماده پاسخگویی به شهروندان در خصوص کلاهبرداری های اینترنتی می باشد. می توانید با روش های ذکر شده شکایت خود را به ثبت برسانید تا در اولین فرصت بررسی شود.
با توجه به جمعیت بالای شهر تهران، بدیهی است که افراد زیادی در این شهر با پلیس فتا در تماس باشند. فرقی ندارد در کجای ایران هستید؛ با استفاده از سایت و شماره تلفن پلیس فتا امکان ثبت شکایت از فضای مجازی و جرائم اینترنتی فراهم است. درواقع از این طریق می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن در خصوص مشکل خود شکایت ثبت کنید. همانطور که ذکر شد رسیدگی به این موارد بسیار زمانبر است و باید در این خصوص منتظر پاسخ پلیس فتا باشید.
گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا
گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا می تواند به روش های مختلفی صورت بگیرد. بهترین روش مراجعه به سایت پلیس فتا و ثبت شکایت از این طریق است. این امکان نیز وجود دارد که از طریق همین سایت شکایت مورد نظر را پیگیری کنید. کلاهبرداری اینترنتی توسط فروشگاه ها، سایت ها و پیج هایی صورت می گیرد که به صورت آنلاین کالا و محصولات را به فروش می رسانند.
پلیس فتا همواره تاکید کرده است که در پلتفرم های ایرانی خرید خود را انجام دهید چراکه امکان پیگیری آن ها بیشتر فراهم است. شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و … به دلیل اینکه خارجی هستند، پیگیری افراد کلاهبردار در آن ها نیز دشوار تر است. گاهی افرادی که در خارج از کشور هستند در این فضا کلاهبرداری انجام می دهند و این موضوع می تواند موجب شود که دسترسی به این افراد دشوارتر باشد.
برخی از افراد خریدار محصول نیستند و تنها با مشاهده سایت ها و فروشگاه های اینترنتی کلاهبردار، گزارش خود را ثبت می کنند. همانطور که می دانید این مورد موجب می شود که پلیس فتا بتواند با این موارد برخورد داشته باشد و افراد بیشتری به دام آنها نیفتند. در نتیجه شهروندان عادی و کسانی که حتی متضرر نشده اند می توانند چنین مواردی را گزارش دهند. امکان ثبت گزارش از طریق سایت پلیس فتا و شماره های آن وجود دارد.
شکایت به پلیس فتا برای خرید اینترنتی
خرید اینترنتی در گذشته وجود نداشت و افراد به صورت حضوری کالا و خدمات خود را خریداری می کردند. اما امروزه با وجود اینترنت و فضای مجازی، بسیاری از فروشگاه ها به صورت اینترنتی فعالیت می کنند. شکایت به پلیس فتا برای خرید اینترنتی بخش اعظمی از شکایات در این خصوص را تشکیل می دهد. این خرید ممکن است از طریق سایت یا شبکه های اجتماعی صورت گیرد. سایت هایی مانند دیوار، شیپور و … که برای ارائه محصولات طراحی شده اند نیز می توانند بستری برای کلاهبرداری اینترنتی باشند.
با توجه به کلاهبرداری اینترنتی باید در این خصوص ابتدا اعتبار سایت بررسی شود. در خصوص شبکه های اجتماعی باید تعداد فالوور، رضایت مشتریان در کامنت ها، تصاویر مربوط به ارسال کالا و … بررسی شوند. از این طریق می توان به این موضوع پی برد که فروشگاه اینترنتی مورد نظر مورد اطمینان است یا خیر. در رابطه با این موضوع پلیس فتا بسیار هشدار می دهد و همواره از افراد تقاضا دارد که اعتبار فروشگاه اینترنتی را چک کنند.
کلام آخر
پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری اینترنتی فعالیت گسترده ای دارد. شما تنها می توانید از طریق ثبت شکایت از طریق پلیس فتا کلاهبرداری را اطلاع دهید. در نتیجه در رابطه با نحوه تشکیل پرونده و پیگیری قضایی پلیس فتا مشاوره ای به شما نخواهد داد. به همین دلیل توصیه می شود بدین منظور حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت شود. شکایت به پلیس فتا می تواند به شیوه اینترنتی، حضوری یا تلفنی ثبت شود.