بهترین راه شکایت از فروشگاههای اینترنتی و مراحل پیگیری آن
به گزارش آنا:
با پیشرفت علم و تکنولوژی، شیوه زندگی نیز بهبود یافته است؛ یکی از این تغییرات در دنیای مدرن، نحوه کسب و کار می باشد. امروزه بسیاری از افراد بدون خرید، رهن و یا اجاره ملک تجاری، می توانند از طریق شبکه های مجازی و فروشگاه های اینترنتی، کسب درآمد کنند؛ مزیت این نوع فروشگاه ها برای مشتریان، دسترسی آسان و سریع به انواع محصولات به همراه قیمتشان می باشد. البته خرید اینترنتی خالی از مشکلات نمی باشد؛ عدم تماس رو در رو با خریدار، امکان انواع کلاهبرداری اینترنتی را فراهم می کند! در مقاله «بهترین راه شکایت از فروشگاههای اینترنتی و مراحل پیگیری آن» تحت نظر بهترین وکیل حقوقی و با استناد به مواد قانونی، انواع روش های تنظیم و ثبت شکوائیه علیه کلاهبرداری اینترنتی شرح می شود.
شکایت از فروشگاه های اینترنتی
وجود پیج های کسب و کار اینستاگرامی و انواع سایت های مشابه آن، تا حدود زیادی باعث راحتی و آسایش افراد در امر خرید و فروش انواع کالاها شده است؛ چراکه فرد می تواند با صرف حداقل زمان از طریق خرید اینترنتی، نیاز خود را در سریعترین حالت ممکن برطرف کند! البته عدم امکان بررسی کیفیت کالا به صورت حضوری و مراوده مجازی طرفین، گاهی منجر به وقوع تبعات جرم کلاهبرداری اینترنتی می شود؛ شکایت از فروشگاه های اینترنتی می تواند به دلایل زیر باشد:
- کالا با تاخیر بسیار زیاد ارسال شده باشد.
- فروشنده اصلا کالایی ارسال نکرده باشد و نسبت به پاسخگویی به مشتری نیز ممانعت نشان دهد؛ در این حالت فروشگاه اینترنتی تقلبی بوده و توسط تبلیغات دروغین از افراد کلاهبرداری می کند.
- اصل کالا با عکس محصول تطابق نداشته باشد.
- کیفت یا سایز محصول با اطلاعات ذکر شده درباره کالا مطابقت نکند.
- محصول پیش از رسیدن به دست مشتری آسیب دیده باشد؛ این مورد بیشتر درباره پیک های شخصی صدق می کند تا پیک اداره پست.
البته لازم به ذکر است که شرایط ثبت شکایت علیه فروشگاه اینترنتی تنها محدود به موارد فوق نمی باشد؛ به تشخیص قاضی انواع سودجویی های مجازی تحت عنوان کلاهبرداری اینترنتی دادرسی می شوند.
انواع روش های ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی کدامند؟
پس از سپری شدن دوران کرونا، درآمدزایی از طریق افتتاح انواع سایت ها و فروشگاه های اینترنتی بیش از پیش فراگیر شد؛ متاسفانه در پی افزایش کسب و کار های غیرحضوری، تعداد کلاهبرداران سودجو فعال در شبکه های مجازی نیز روندی صعودی داشته است.
بنابراین احساس نیاز به وجود چهارچوبی برای مطالبه حقوق قربانی های کلاهبرداری های اینترنتی تشدید شد؛ برای حفظ امنیت مالی افراد، امکان ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی به سه روش توسط سازمان های قضایی ممکن می باشد:
- شکایت توسط پلیس فتا
اگر مجادله پیش آمده بین فروشنده مجازی و خریدار نوعی جرم طلقی شود، امکان ثبت شکایت از طریق پلیس فتا به وجود می آید؛ یعنی مواردی مانند ممانعت علیه مرجوع شدن کالا، تاخیر در ارسال کالا و مشابه این موارد از طریق میانجی گری مقام ذیصلاح بر طرف شده و تنها شکایت علیه مصادیق جرم کلاهبرداری اینترنتی از طریق مرکز فوریت های سایبری فتا ممکن است!
ابتدا شاکی باید به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کرده و در بخش ثبت گزارش مردمی، شکایتش را علیه سرقت اینترنتی ثبت کند؛ سپس پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کرده و پرونده را به دادسرای جرائم رایانه ای ارجاع می دهد. پس از بررسی مدارک ارائه شده و اظهارات طرفین، حکم نهایی صادر خواهد شد.
- شکایت از طریق سامانه
یکی از معمول ترین روش های ثبت درخواست دادرسی نسبت به مراتب جرم کلاهبرداری اینترنتی، مراجعه به سامانه هایی است که تحت پوشش قانون، به صورت غیرحضوری شکایتی علیه فروشگاه های اینترنتی ثبت می کنند؛ این تدابیر قضایی توسط سامانه نماد اعتماد الکترونیکی یا سایت اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی محقق می شوند.
دلیل محبوبیت ثبت و تنظیم انواع شکایات به صورت آنلاین، صرفه جویی در زمان و هزینه می باشد؛ لازم به ذکر است که ثبت شکوائیه از طریق سامانه های مذکور زمانی امکان پذیر می شود که فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک یا مجوز اتحادیه باشد.
اولین مرحله برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه های قضایی مذکور، انتخاب صحیح سایت می باشد؛ اگر فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک را اخذ کرده باشد، شاکی باید به آدرس enamad.ir مراجعه کند؛ اگر مجوزی از طرف اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی برای فروشگاه صادر شده باشد، بزه دیده باید شکایتش را در سایتی به آدرس ecunion.ir ثبت کند. سپس شاکی با انتخاب گزینه ورود به سامانه و ثبت شکایت، ضمن تکمیل فرم های مربوطه از فروشگاه اینترنتی شکایت کرده و منتظر دادرسی مراجع ذی صلاح می شود.
- شکایت از طریق مراجع قضایی
روش سوم ثبت شکایت علیه جرائم اینترنتی، از طریق مراجع قضایی امکان پذیر می باشد؛ بدیهی است که مراحل تنظیم و ثبت شکوائیه در این روش، نسبت به روش های پیشین مدت زمان بیشتری به طول می انجامد، اما در عوض به دلیل صدور حکم قضایی، ضمانت اجرایی قاطعی داشته و حقوق قربانی پرونده حتما مطالبه می شود! مراحل ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی توسط مراجع قضایی به شرح زیر است:
الف) ثبت دادخواست: مانند سایر پرونده های حقوقی و کیفری موجود در مراجع ذیصلاح، ابتدا باید دادخواست مربوطه در دستگاه قضایی ثبت شود؛ این شکوائیه می تواند به صورت حضوری در دفاتر خدمات قضایی یا به صورت غیر حضوری در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شود.
ب) ارجاع به دادسرا: در اینجا دقیقا مانند روش اول، شکایت نامه برای دادسرای جرایم رایانه ای ارسال می شود.
پ) ارجاع به پلیس فتا: دادسرا پس از ارسال پرونده شکایت از فروشگاه اینترنتی به شعبه مشخصی، دستور شروع تحقیقات و بررسی مدارک را به پلیس فتا می دهد.
د) شرکت در جلسات دادگاه: اگر نتیجه بررسی های پلیس صحت تحقق جرم کلاهبرداری اینترنتی را تایید کند، طرفین ضمن ابلاغیه ای احضار شده و باید تا زمان صدور حکم نهایی در جلسات دادگاه شرکت کنند.
در این بخش از مقاله بر ارائه توضیحی مختصر و مفید از روش های شکایت علیه جرائم اینترنتی اهتمام ورزیده شد؛ برای جمع آوری اطلاعات تکمیلی، مطالعه مقاله شکایت از فروشگاه اینترنتی چگونه است؟ و مشاوره با وکیلی مجرب می تواند بسیار مفید واقع شود.
بهترین راه ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی کدام است؟
در بخش پیشین انواع روش های ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی شرح شدند، اما بهترین روش ثبت شکوائیه برای بسیاری از افراد سوال می باشد!
بهترین راه ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی، نسبت به موضوع شکایت و اهمیت مطالبه حقوق برگزیده می شود؛ اگر فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی یا مجوز اتحادیه کشوری را داشته باشد، بهتر است شکایت از طریق سامانه های مربوطه انجام شود.
اگر شکایت به دنبال مواردی مانند تاخیر در ارسال کالا باشد، بهتر است که با میانجی گری مراجع قضایی حل و فصل شود؛ اما در صورت جرم اینترنتی شناخته شدن موضوع شکایت (مانند انتشار آگهی های دروغین به منظور دزدی)، بهتر است شکایت از طریق پلیس فتا و مراجع قضایی صورت بگیرد.
شکایت از طریق پلیس فتا و مراجع قضایی مراحل مشابهی دارد، با این تفاوت که ضمانت اجرای حکم دادگاه قوی تر اما مدت صدورش طولانی تر است!
کلام آخر
در دنیای مدرن، انواع کسب و کار توسط شبکه های مجازی یا سایت های مشابه محقق می شوند؛ با تدابیر سازمان های قضایی، در صورت بروز مشکلاتی بین خریدار و فروشنده مانند آسیب دیدن محصول پیش از رسیدنش به دست مشتری، امکان ثبت شکایت ممکن شده است. اگر موضوع دعوی، جرم اینترنتی شناخته شود، بهترین روش ها برای مطالبه مال و حقوق قربانی پرونده شکایت از طریق پلیس فتا و مراجع قضایی است که اولی سریع تر و دومی دارای ضمانت قوی تری در اجرای حکم می باشد. اگر فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک یا مجوز اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی را داشته باشد، بهتر است شکایت از طریق سامانه های مربوطه انجام شود.