شکایت علیه قاضی چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
قاضی در مراحل مربوط به رسیدگی پرونده و صدور رای نهایی بسیار تاثیرگذار است. شکایت علیه قاضی در مواقعی مطرح می شود که وی در این روند دچار خطا و اشتباه شود. در نتیجه زیان هایی در رابطه با قصور قاضی متوجه فرد شاکی شود. با تنظیم شکایت در این خصوص به جریان انداختن آن می توان موجب شد که زیان وارد شده در اثر رای اشتباه قاضی جبران شود. در این رابطه می توانید با بهترین وکیل تهران مشورت کنید.
روش شکایت علیه قاضی
تخلفات انتظامی قاضی، خطاها و تقصیر های وی در صدور رای نهایی می توانند موجب طرح شکایت علیه قاضی شوند. در اولین گام باید در دادگاه یا دادسرای انتظامی شکایت مربوطه مطرح شود. بدین منظور باید یک شکواییه مناسب تنظیم گردد و به همین جهت بهتر است با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص مشورت شود. تفاوت دادستان و قاضی در مقاله ای جداگانه ذکر شده است.
وکیل برای شکایت از قاضی باید با نحوه تنظیم شکواییه در این خصوص آشنایی کامل داشته باشد. می توان گفت که روش تنظیم شکواییه باید به گونه ای باشد که دادگاه آن را بپذیرد و روند رسیدگی به پرونده آغاز شود.
مراحل شکایت از قاضی به چه صورت است؟
مانند هر پرونده دیگری شکایت علیه قاضی نیز دارای مراحل مختص به خود است. به همین دلیل ما در این بخش به مراحل شکایت از قاضی اشاره کرده ایم:
- مراجعه به دفتر نظارت بر رفتار و عملکرد قضات واقع در دادگستری استان مربوطه
- مراجعه به دادسرای انتظامی قضات در شهر تهران
بعد از بررسی پرونده و شکواییه توسط دادسرای انتظامی قضات، باید تخلف صورت گرفته احراز شود. در صورت احراز باید پرونده به منظور صدور رای نهایی به دادگاه انتظامی قضات فرستاده شود. در واقع دادگاه انتظامی قضات صلاحیت این را دارد که رای مرتبط با تخلفات قاضی را صادر کند.
مدارک طرح شکایت از قضات
همانطور که ذکر شد بررسی پرونده شکایت علیه قاضی باید از طریق دادسرا و دادگاه انتظامی قضات انجام شود. بدیهی است که برای طرح شکایت در این دادگاه باید مدارک مورد نیاز ضمیمه پرونده شوند و ما در این بخش به مهم ترین مدارک در این خصوص اشاره می کنیم:
- ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
- اسناد مربوط به شکایت علیه قاضی و اشتباه وی
- ارائه آدرس و شماره تلفن شاکی
- ذکر سمت شاکی انتظامی در پرونده مورد نظر
- مطرح کردن شماره پرونده قضایی شکایت
- تعیین هویت قاضی برای بررسی شکایت
- آشکار بودن تخلفات قاضی با توجه به قوانین
- ضمیمه کردن مدارکی مانند اخطاریه، احضاریه، اجراییه و …
- درج امضای شاکی یا نماینده وی
- باطل نمودن تمبر دادرسی بر اساس تعرفه خدمات قضایی
معمولا در خصوص دادنامه، اخطاریه، احضاریه و اجراییه تخلفاتی قضات رخ می دهند. باید به این نکته توجه کنید که اسناد و مدارک این چنینی می توانند ادعای تخلف قاضی را اثبات کنند. به همین دلیل باید در دادگاه انتظامی قضات این مدارک ضمیمه پرونده شوند.
مدت زمان رسیدگی به پرونده شکایت از قضات
در گذشته طرح شکایت در رابطه با قضات زمان بیشتری نیاز داشت. امروزه یک سامانه برای طرح شکایت در این خصوص راه اندازی شده است و بدیهی است که سرعت رسیدگی به پرونده شکایت علیه قاضی را نیز بیشتر کرده است؛ اما باید گفت که باز این وجود نیز نمی توان زمان دقیقی برای رسیدگی به چنین پرونده هایی را مطرح کرد.
در مواردی که یک قاضی با مقام قضایی که دارد یک تخلف انجام می دهد، پرونده باید با دقت بیشتری بررسی شود. بررسی دقیق و موشکافانه در چنین پرونده های حساسی گاهی موجب می شود که روند پرونده طولانی تر شود. جالب است بدانید که حتی در صورت مشورت با وکلای باتجربه در این خصوص نیز؛ آنها نمی توانند زمان دقیقی برای این مورد بیان کنند. مسلما با داشتن وکیل می توان این مسیر با تمام پیچیدگی های حقوقی را سریع تر طی کرد.
مرجع صالح رسیدگی به شکایت علیه قضات
امکان بروز خطا و اشتباه در رای نهایی توسط قضات چندان دور از ذهن نیست. گاهی به موجب رای نهایی مجازات هایی برای مجرم در نظر گرفته می شود که می توانند همگی بر اثر خطای قاضی باشند. در نتیجه مراجع صالح رسیدگی به شکایت علیه قاضی باید به این موضوع رسیدگی کنند. یکی از این مراجع صالح، دادگاه عالی انتظامی قضات است. بدین منظور باید به دادسرای کارکنان دولت مراجعه کرد و روند قانونی شکایت را طی کرد. دادسرای کارکنان دولت برای رسیدگی به پرونده های قضاتی که مرتکب جرم شده اند، صلاحیت لازم را دارد.
باید به این نکته اشاره شود که بر عملکرد قضات یک قانون با عنوان “قانون نظارت بر رفتار قضات” وجود دارد که بر اساس آن امکان دریافت شکایت های مختلف وجود دارد. شکایت های مردمی که در رابطه با قضات مطرح می شود توسط روسای دادگستری مورد بررسی قرار می گیرند. آنها موظف هستند که در مدت زمانی در حدود یک هفته، شکایت مربوطه را به سمع و نظر دادسرای انتظامی قضات برسانند. دادسرای انتظامی قضات نیز باید در این خصوص عملکرد مناسبی ارائه دهد.
شکایت از قاضی در حفاظت اطلاعات
هر گونه تخلفی که از جانب قضات صورت گیرد در مانند کمیته صیانت قضایی باید بررسی شود. این کمیته متشکل از دادسرای انتظامی قضات، روسای دادگستری استان ها و حفاظت اطلاعات است. مواردی مانند تذکر، ارشاد و توجیح قاضی در دستور کار این کمیته قرار می گیرد. شکایت از قاضی در حفاظت اطلاعات که یکی از بخش های این کمیته می باشد، امکان پذیر است و پرونده باید با جدیت دنبال شود.
باید گفت که قضات جوان و نخبه به محض ورود به منصب قضاوت از نظر عملکرد مورد ارزیابی قرار می گیرند و تحت نظارت دستگاه هایی مانند مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه هستند. با وجود فراهم شدن شرایط برای شکایت از نحوه عملکرد قضات، این کنترل به صورت جدی و سختگیرانه تری اعمال می شود. این موضوع موجب می شود که عملکرد آنها با حساسیت بیشتری پیگیری و دنبال شود.
شکایت از قاضی از طریق دفاتر خدمات قضایی
بسیاری از افراد تصور می کنند که در صورت بروز اشتباه در صدور رای یا تخلف قاضی می توانند از وی در دفتر خدمات قضایی شکایت کنند! در حالی که عملا امکان شکایت از قاضی از طریق دفاتر خدمات قضایی وجود ندارد. برای این نوع شکواییه باید ضوابطی به صورت از پیش تعیین شده رعایت شوند. بر اساس قانون و رویه قضایی در خصوص شکایت علیه قاضی رویه قضایی متفاوتی ذکر شده است و در این رابطه مراجعی مانند دادسرای انتظامی قضات یا واحد نظارت اداره کل دادگستری استان مطرح می شوند.
حساسیت کار قضات به گونه ای است که این امکان وجود ندارد که از روش های معمول برای پیگیری تخلفات آنها اقدام شود. دفاتر خدمات قضایی تنها برای شکایات معمول و غیر حساس کاربرد دارند و در موارد خاص مراجع صالح متفاوتی برای بررسی روند پرونده انتخاب می شود. نحوه عملکرد قضات نیز در این دسته قرار دارد و تنها از طریق دادسرای انتظامی قضات قابل پیگیری می باشد.
سامانه پیگیری شکایت از قضات
سامانه پیگیری شکایت از قضات به صورت تلفنی آماده ارائه خدمات به شهروندان می باشد. قوه قضایی در راستای ارائه خدمات به شهروندان و نظارت بر دستگاه قضایی سامانه شبانه روزی را با شماره 1580 راه اندازی کرده است و امکان ارائه گزارشات و شکایات به این سامانه وجود دارد. تلفن شکایت از قاضی به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به شکایت در این خصوص می باشد.
با وجود سامانه تلفنی امکان مطرح کردن شکایات توسط شهروندان از روند قضایی پرونده ها بیشتر می شود. تسریع در روند بررسی شکایات مردمی می تواند موجب شود که نظارت بهتری بر قوه قضاییه و عملکرد آن وجود داشته باشد. این کار موجب می شود که عملکرد قضات نیز با جدیت بیشتری کنترل شود.
وکیل برای شکایت از قاضی
همانطور که ذکر شد مطرح کردن شکایت علیه قاضی یک پرونده حساس را رقم می زند که تنها از طریق مراجع خاصی مانند دادسرای انتظامی قضات قابل پیگیری می باشد. این پرونده از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی قابل پیگیری نیست و مراحل متفاوتی دارد. در نتیجه بیشتر افراد برای این کار به دنبال وکیل برای شکایت از قاضی می باشند. بدیهی است که بهترین وکلا می توانند در این خصوص عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه دهند. در نتیجه می توان به سرانجام چنین پرونده ای امیدوار بود. در صورت احراز تخلف با قاضی برخورد قاطعی صورت می گیرد و نتیجه به شاکی پرونده اعلام می شود.
کلام آخر
یک قاضی خبره می تواند رای نهایی را به گونه ای صادر کند که حق و حقوق کسی پایمال نشود. گاهی به دلایل مختلف مانند خطا، اشتباه و یا تخلف رای نهایی عادلانه صادر نمی شود! این تخلفات می تواند در روند پرونده از ارائه دادنامه، ابلاغیه، احضاریه و اجراییه نیز مشاهده شوند. به دلیل نظارت سخت گیرانه روی عملکرد قضات، امکان پیگیری شکایت علیه قاضی وجود دارد. بدین منظور دادسرای انتظامی قضات باید اقدامات لازم را انجام دهد.
به دلیل حساسیت پرونده شکایت از قاضی، امکان مطرح کردن شکواییه از روش های معمول وجود ندارد و باید روند خاصی برای این نوع پرونده ها طی شود. بدیهی است که از طریق مشورت با وکیل با تجربه می توان در این زمینه عملکرد بهتری از خود ارائه داد و درنتیجه به نتایج بهتری دست پیدا کرد.