سند ملکی تک برگ چیست؟
پیش از سال 1390، برای معامله ی ملک ها سندهای دفترچه ای که به اسناد منگوله دار معروف بودند مورداستفاده قرار می گرفتند، اما از سال 1390 به بعد، سند ملکی تک برگ برای انجام معاملات مورد استفاده قرار گرفت و اگر ملک چنین سندی نداشت، معامله انجام نمی شد. سندهای تک برگ در تمام نهادها و سازمان ها اعتبار دارند، چراکه فرایند صدور آن به صورت سیستمی انجام می شود و همین موضوع احتمال هرگونه جعل و تقلب را کاهش می دهد. باید گفت این نوع از سند هولوگرام مخصوص به خود را دارد و با همین هولوگرام از سایر سندهای تقلبی و جعلی متمایز می شود.
انواع اسناد
اسناد به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که این سه دسته عبارتند از:
- سند دفترچه ای یا منگوله دار
- سند تک برگ
- سند مشاعی
سند اول که دفترچه ای یا منگوله دار است، یکی از ضعیف ترین سندها از نظر ایمنی به شمار می آید، زیرا می توان به راحتی آن را جعل کرد. در این سند مشخصات ملک و مالک نوشته می شود و پلمپ سربی اداره ثبت احوال را نیز دارد. ضعیف بودن سطح ایمنی این سند باعث شد که از سال 1390 سند ملکی تک برگ جایگزین سند منگوله دار شود.
سند نوع دوم که سند تک برگ است، هولوگرام مخصوص به خود را دارد و به دلیل همین ویژگی احتمال جعل آن به حداقل می رسد. اطلاعات ملک و مالک در این سند به صورت الکترونیکی ثبت می شود، بنابراین متن کاملا خوانا و دقیق خواهد بود. همچنین اگر انتقال جدیدی رخ دهد اطلاعات بروزرسانی می شوند که این موضوع کار را بسیار ساده کرده است. همچنین باید گفت که این سند مزیت دیگری نیز دارد و آن این است که اگر شما یک ملک را به صورت شریکی خریداری کرده باشید، هر شریک می تواند حتی اگر نیم دانگ سهم دارد سند آن را به صورت مجزا و تک برگ دریافت کند.
آخرین نوع سند که سند ملک مشاع است به سندی گفته می شود که دو یا چند نفر در آن سهیم هستند. برای مثال خانه ای را تصور کنید که به دو برادر ارث می رسد و هردو سهم یکسانی دارند. در این حالت می گوییم که ملک مشاع است و هردو برادر امکان استفاده از ملک را دارند و هرگونه تصمیمی که بخواهند برای فروش، ساخت، تعمیر یا … بگیرند باید با رضایت یکدیگر باشد. دقت داشته باشید که سند شش دانگ و سند مشاع با یکدیگر متفاوت هستند؛ سند شش دانگ یعنی یک ملک تمام و کمال به یک شخص تعلق دارد، در حالی که سند مشاع نشان دهنده سهیم بودن دو یا چند نفر در یک ملک است.
سند ملکی تک برگ شامل چه مواردی می شود؟
اهمیت دریافت سند تک برگ این است که احتمال تقلب و جعل را پایین می آورد و از آنجایی که امروزه شرایط اقتصادی به گونه ای است که از دست دادن دارایی خسارات جبران ناپذیری را به جا می گذارد، دریافت چنین سندی می تواند به حفظ مال و دارایی کمک کند. روی سند ملکی تک برگ اطلاعات مختلفی درج می شود که وجود این اطلاعات احتمال جعل را به حداقل می رسانند؛ اطلاعات درج شده روی سند عبارتند از:
- شماره قطعه
- مساحت و متراژ دقیق ملک
- اطلاعات مالک
- آدرس پستی
- کد پستی
- امکانات اختصاصی و مشاعی
- نوع کاربری
- سال ساخت
- سمت و طبقه
- شماره های دفتر الکترونیکی
- وضعیت خاص ملک
چه زمان سند ترک برگ ملکی صادر می شود؟
امروزه صدور این سند در اداره ثبت اسناد رسمی به صورت خودکار و مکانیزه انجام می شود؛ اما حالت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که شما برای یک ملک سند منگوله دار دفترچه ای قدیمی دارید و می خواهید آن را به سند تک برگ تبدیل کنید. حال شاید برای شما سوال پیش آید که برای دریافت این سند باید چکاری انجام دهید و به کجا مراجعه کنید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر قصد تعویض سند منگوله دار به سند تک برگ را دارید، باید به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه و فرم مخصوص به این درخواست را پر کنید.
البته حالت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که شما یک سند تک برگ دارید و حالا به هر دلیلی می خواهید آن را به شخص دیگری انتقال دهید. در چنین شرایطی کافی است به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید و به مسئولین آنجا درخواست خود را اعلام کنید تا آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.
برای تعویض سند ملکی تک برگ به چه مدارکی نیاز است؟
برای انجام کارهای اداری و ثبت درخواست های قانونی، ارائه یکسری از مدارک بدیهی است. درخواست برای تعویض سند ملکی تک برگ نیز از این حالت مستثنی نیست و شما باید یکسری مدارک را به مراجع ارائه دهید که این مدارک عبارتند از:
- مدارک هویتی خریدار و فروشنده (اصل و کپی)
- نشانی دقیق ملک به همراه کروکی دقیق و کد پستی ملک
- قبض تلفن ثابت ملک
- بنچاق مربوط به ملک
- وکالتنامه؛ درصورتی که وکیل کارها را انجام دهد
- فرم اداره پست و فرم مربوط به تقاضای دریافت سند
- اصل سند دفترچه ای یا سند تک برگ مالک قبلی
- مدارک مربوط به پایان کار شهرداری، تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی و …
- فیش پرداخت هزینه های لازم برای اداره ثبت
هزینه تعویض سند ملکی تک برگ چقدر است؟
برای تعویض و دریافت این سند تک برگ شما باید هزینه هایی را در جهت دریافت پایان کار ملک، تسویه با بیمه اجتماعی و … پرداخت کنید، اما باید گفت علاوه بر این هزینه ها، صدور سند مالکیت به مراحل پرداخت دیگر نیز نیاز دارد. برای مثال هزینه پست یکی از این مراحل است که بسته به محل شما و مسافت با اداره پست این هزینه متفاوت خواهد بود. یا برای مثال اگر سند شما از قبل در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده است، باید هزینه ای را در جهت ثبت سند در اداره نیز بپردازید.
مزایای داشتن سند ملکی تک برگ
- افراد سودجو امکان جعل این سند را ندارند، چراکه روی سند هولوگرام مخصوصی درج می شود و همین موضوع جعل سند را غیرممکن می کند.
- اگر انتقالی رخ دهد، برای بروزرسانی اطلاعات دیگر نیازی به صدور سند جدید نیست و اطلاعات روی این سند بروزرسانی خواهند شد.
- سندهای منگوله دار دفترچه ای تعداد برگ نسبتا زیادی دارند و همین موضوع باعث مصرف تعداد زیادی از کاغذ می شود؛ اما سندهای تک برگ همانطور که از نامشان پیداست یک برگ دارند و در مصرف کاغذ صرفه جویی می کنند.
- در سندهای تک برگ جزئی ترین اطلاعات نیز درج می شود.
- صدور سندهای تک برگ به صورت مکانیزه و الکتریکی انجام می شود، از همین رو اطلاعاتی که روی آن درج می شوند بسیار خوانا هستند و از بین نمی روند.
کلام آخر
امروزه دیگر چیزی به اسم سند دفترچه ای منگوله دار وجود ندارد و بعد از انجام معاملات سند ملکی تک برگ در اختیار صاحب ملک قرار می گیرد. این سند علاوه بر آنکه مزایای بیشتری نسبت به سندهای قدیمی دارد، از جعل و تقلب نیز در امان است. حال اگر شما هنوز برای ملک خود سند دفترچه ای منگوله دار دارید، پیشنهاد می شود برای تعویض آن اقدام کنید تا مشکلی در ادامه پیش نیاید!