شکایت از رستوران ها، روند شکایت و مدارک ضروری ⚖️【آپدیت آخر】
رستوران ها باید مجوز لازم برای ارائه خدمات به مشتریان را داشته باشند و این خدمات را به صورت اصولی به مشتریان ارائه کنند. ارگان های مختلف مانند بهداشت روی عملکرد این صنف نظارت دارند. با این وجود گاهی به دلایلی مانند ارائه غذاهای بی کیفیت و یا عدم رعایت بهداشت نسبت به شکایت از رستوران ها اقدام می شود. این موارد می توانند موجب زیان های جبران ناپذیری شوند و به همین دلیل در این خصوص می توانید با بهترین وکیل تهران مشورت کنید.
روند شکایت از رستوران ها
تمامی اصناف زیر نظر اتحادیه مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند. رستوران ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و فعالیتشان رصد می شود. عدم انجام وظایف توسط رستوران موجب طرح شکایت نسبت به این صنف خواهد شد. روند شکایت از رستوران ها به این صورت است که باید در این خصوص به مراجع ذی صلاح مراجعه شود. سامانه 190، سازمان تعزیرات حکومتی و … در این خصوص انتخاب بهتری هستند. در صورت حاد بودن مشکل می توان این مورد را از طریق مراجع قضایی و با مشورت با بهترین وکیل کیفری در تهران پیگیری کرد.
هر فردی ممکن است برای صرف غذا به رستوران مراجعه کند و بعد از مراجعه با کیفیت بد غذا مواجه شود. حتی این امکان وجود دارد که به دلیل مشکل به وجود آمده با پرسنل رستوران نیز وارد بحث شود! در چنین مواردی باید تخلفات این واحد صنفی به اطلاع مراجع صالح برسد. متاسفانه در کشور ما شکایت از صنف رستوران امری رایج و مرسوم است و بسیاری از افراد فعال در این عرصه به قوانین و مقررات در این خصوص توجهی نمی کنند. سلامت افراد تا حد زیادی وابسته به کیفیت غذایی است که مصرف می کنند و به همین دلیل افراد باید در صورت مشاهده مشکلات بهداشتی این مورد را گزارش دهند.
1. شکایت از رستوران از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت
به منظور شکایت از صنف تهیه غذا مانند رستوران و اغذیه فروشی هایی مانند فست فود می توان از طریق سامانه 190 اقدام کرد. سامانه تلفنی 190 توسط وزارت بهداشت برای طرح شکایت از رستوران ها و سایر اغذیه فروشی ها طراحی شده است. به منظور اعلام تخلف می توانید با این شماره در تماس باشید و موضوع را از طریق همین سامانه پیگیری کنید.
تخلفات این مراکز از نظر تعزیراتی، انضباطی و انتظامی مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین در مدت زمان کوتاهی شکایات پیگیری می شوند و واحد های نظارتی در این سامانه در خصوص شکایات اقدامات لازم را انجام می دهند.
2. شکایت از رستوران ها از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
یکی از سازمان هایی که در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی از اصناف مختلف فعالیت می کند، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. اغلب شکایات مربوط به گرانفروشی رستوران ها در این سامانه مورد بررسی قرار می گیرند. قیمت های بالا در یک رستوران گه هیچ گونه توجیحی نداشته باشند باید از طریق ثبت شکایت در سازمان تعزیرات مورد بررسی قرار بگیرند.
هنگامی که شکایت از طریق این سازمان مطرح می شود، تخلف صورت گرفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نظارت و کنترل مورد نیاز در این رابطه انجام می گیرد. باید گفت که مدت زمان بیشتری برای بررسی و اعلام نظر نهایی شکایات در این سازمان مورد نیاز است؛ چراکه روزانه شکایات زیادی از اصناف مختلف به این سازمان ابلاغ می شوند و نیازمند بررسی های دقیق هستند.
تعزیرات رستوران های تهران
هر استانی دارای سازمان تعزیرات حکومت است که می توان شکایات خود از اغذیه فروشی ها و رستوران را در آن مطرح کرد. تعزیرات رستوران های تهران در سه منطقه خدمات خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد:
- اداره کل تعزیرات حکومتی تهران در خیابان مطهری با شماره 88756723
- اداره تعزیرات حکومتی در خیابان قرنی با شماره تلفن 88836290
- اداره تعزیرات تهران در میدان بهارستان با شماره 77626625
دلایل شکایت از اغذیه فروشی ها
در راستای مبحث شکایت از اغذیه فروشی ها باید به دلایل مطرح کردن این نوع شکایات نیز اشاره شود. مواردی مانند غذای بی کیفیت و ناسالم، عدم رعایت بهداشت و رفتار بد پرسنل رستوران از این دست دلایل هستند. رستوران ها تحت نظارت و کنترل اتحادیه و بهداشت هستند؛ اما با این وجود نیز گاهی به دلایلی که ذکر شد از آنها شکایت می شود. اغذیه فروشی و رستوران ها نقش زیادی در سلامت جامعه دارند و باید به صورت پیوسته از نظر کیفی بررسی شوند.
1. غذای ناسالم و بی کیفیت
شاید به جرات بتوان گفت که اصلی ترین دلیل طرح شکایت در این خصوص، ارائه غذای ناسالم و بی کیفیت می باشد. می توان گفت که اعتبار هر رستوران با توجه به کیفیت غذای آن تعیین می شود. با این وجود بسیاری از رستوران ها به این مورد اهمیتی نمی دهند. این موضوع در خصوص رستوران های بین راهی بیشتر صدق می کند. با ارائه غذای بی کیفیت علاوه بر اینکه امکان پلمپ واحد صنفی وجود دارد، مشتری ها نیز دیگر اعتماد خود را نسبت به رستوران از دست خواهند داد.
2. عدم رعایت مسائل بهداشتی
سلامت مشتریان یک رستوران علاوه بر سالم بودن غذا بستگی به رعایت نکات بهداشتی در آن واحد صنفی نیز دارد. با وجود نظارت گسترده بر عملکرد رستوران ها باز هم مراکزی وجود دارند که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند! پخت و پز غذا در محیط های غیر بهداشتی باید در اسرع وقت گزارش شوند. این موارد گاهی می توانند تهدید کننده جان مشتریان باشند.
3. رفتار نامناسب پرسنل رستوران
از دیگر مواردی که باید به عنوان دلایل شکایات از رستوران ها مطرح شود، رفتار نامناسب پرسنل رستوران است. اغلب دو عامل قبلی موجب می شوند که بین مشتری و پرسنل بحث و درگیری ایجاد شود و در نتیجه شاهد رفتار نامناسب آن ها باشیم. این مورد نیز باید از طریق راه های ذکر شده مورد بررسی قرار بگیرد.
4. گرانفروشی رستوران ها
از دیگر دلایلی که از رستوران ها شکایت می شود، گرانفروشی است. افراد می توانند با مشاهده گرانفروشی از طریق این واحد های صنفی با روش های ذکر شده، شکایت خود را مطرح کنند. بدیهی است که سازمان تعزیرات در این خصوص اقدامات بسیار گسترده ای انجام می دهد و مرجع اصلی برای طرح شکایت است.
مدارک ضروری برای شکایت از رستوران ها
هر شخص برای شکایت از رستوران ها از طریق مراجع صالح باید مدارکی را ارائه دهد. در صورت تماس با سامانه 190 این امکان وجود دارد که از شخص تنها اسم و مشخصاتش پرسیده شود؛ اما در صورت مراجعه به سازمان تعزیرات باید مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه ارائه شوند. این شکایت به صورت قانونی ثبت می شود و به همین دلیل باید هویت فرد شاکی مشخص باشد.
گاهی فرد نمی تواند از طریق دو روش ذکرشده به حق خود برسد! در این صورت اغلب افراد به دنبال شکایت از طریق مراجع قضایی هستند. روند پیگیری یک پرونده در مراجع قضایی با موارد ذکرشده متفاوت است و باید مدارک مختلفی ارائه شود. در این راستا بهتر است با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در شهر خود مشورت کنید. بدیهی است که روند پرونده از طریق مشورت با وکیل با سرعت بیشتری طی می شود.
شماره تلفن بهداشت رستوران ها
در حال حاضر شماره تلفن بهداشت رستوران ها همان سامانه 190 وزارت بهداشت است که آماده پاسخگویی به مردم در خصوص شکایت از رستوران ها می باشد. همانطور که ذکر شد افراد می توانند در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی از طریق این شماره تلفن شکایت خود را ثبت کنند.
شکایت از گرانی رستوران ها
شکایت از گرانی رستوران ها یکی از موضوعاتی است بسیار مطرح می شود. اصناف مختلف برای تعرفه مواد غذایی و غذاها یک نرخ مصوب دارند. گاهی بدون دلیل موجه قیمت غذا در منوی رستوران بسیار بالا درج می شود. همین مورد می تواند زمینه را برای طرح شکایت در این خصوص فراهم کند. بهتر است با توجه به نوع تخلف، مرجع مناسبی برای طرح شکایت انتخاب کرد. باید گفت که گرانفروشی یکی از مسائلی است که از طریق سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می گیرد. سخت گیری های لازم از طریق این سازمان روی نحوه قیمت گذاری رستوران ها با دقت بسیار بالا اعمال می شود.
کلام آخر
مواردی مانند ارائه غذای ناسالم و بی کیفیت، عدم رعایت مسائل بهداشتی، گرانفروشی و رفتار نامناسب پرسنل رستوران ها می توانند موجب طرح شکایت از این واحد های صنفی توسط شهروندان شوند. به همین دلیل روش های مختلفی برای طرح شکایت از رستوران ها وجود دارد. به عنوان مثال سامانه 190 بهترین گزینه برای ثبت شکایات مردمی در این خصوص است. شما تنها از طریق تماس با این شماره می توانید مشکل خود را مطرح کنید و از طریق همان سامانه نیز موضوع را پیگیری کنید.
مشکلاتی نظیر گرانفروشی رستوران ها نیز در از طریق سازمان تعزیرات مطرح می شوند و این سازمان با توجه به اولویت پرونده ها، اقدام به بررسی آنها می کند.