شکایت از گارانتی چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
یکی از خدمات پس از پس از فروش ارائه گارانتی و ضمانت می باشد. شکایت از گارانتی زمانی انجام می شود که خدمات پس از فروش به مشتری به درستی ارائه نشود. انواع لوازم خانگی دارای ضمانت و گارانتی هستند. به این معنی که تا زمان مشخصی کارخانه موظف است در صورت بروز مشکل به صورت رایگان آن را برطرف کند. این مورد در خصوص خودرو نیز صادق است و در بیشتر مواقع افراد از خدمات پس از فروش آن ناراضی هستند.
گارانتی چیست؟
در راستای شکایت از گارانتی ابتدا باید با مفهوم دقیق این کلمه آشنا شویم. منظور از گارانتی (surety) تعهدی است که فروشنده کالا برای اطمینان از عملکرد درست آن به مشتری می دهد. به عنوان مثال هنگامی که لوازم خانگی توسط شرکتی به فروش می رسد گارانتی نیز به مشتری ارائه می شود. مدت زمان گارانتی با توجه به نوع کالا و خدمات متفاوت می باشد. برای لوازم خانگی ممکن است از یک تا چندین سال گارانتی در نظر گرفته شود.
روند شکایت از گارانتی
در برگه ضمانت یا گارانتی هر محصولی شرایطی درج می شود. در واقع تعهدات شرکت در رابطه با کالای تولید شده در برگه ذکر می شود. این امکان وجود دارد که تعهدات یک کارخانه در مقایسه با کارخانه دیگر متفاوت باشند. برای طرح شکایت از ضمانت نامه باید این موارد به صورت کامل مطالعه شوند. همچنین مطالعه قوانین حمایت از مصرف کننده نیز می توانند کمک کننده باشند. در ادامه به روش های شکایت از گارانتی اشاره خواهیم کرد:
شکایت از طریق سامانه جامع گارانتی
یکی از روش های طرح شکایت از گارانتی به این صورت است که ابتدا بهتر است از طریق سامانه جامع گارانتی به آدرس irangs.ir شکایت خود را ثبت کنید. بسیاری از مصرف کنندگان بعد از بروز مشکل در کالای مورد نظر گارانتی را پیگیری نمی کنند. در سامانه جامع خدمات پس از فروش می توانید ابتدا نسبت به استعلام اصالت کالا اقدام کنید.
شکایت از طریق اتحادیه
لوازم خانگی و محصولاتی که گارانتی دارند هر کدام توسط صنف خاصی ارائه می شوند. به همین دلیل برای شکایت از گارانتی می توان از طریق اتحادیه هر صنف اقدام کرد. اتحادیه موظف است به شکایت در مدت زمان کوتاهی رسیدگی کند.
شکایت از طریق مراجع قضایی
در صورت بروز خسارت گاهی مصرف کننده می تواند شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. برای شکایت از گارانتی بهتر است ابتدا با وکیل مشورت کنید. وکلا به دلیل آشنایی با مسائل حقوقی می توانند در این خصوص شما را راهنمایی کنند. برای شکایت از خدمات پس از فروش لوازم خانگی یا خودرو هر کدام باید شکوائیه متفاوتی تنظیم شود. تنظیم اشتباه دادخواست می تواند موجب رد شکایت توسط دادگاه شود. از این رو بهتر است در این خصوص با وکیل مشورت کنید.
کلام آخر
کلیه محصولاتی که توسط شرکت ها ارائه می شوند مانند خودرو، لوازم خانگی و … دارای ضمانت هستند. شکایت از گارانتی زمانی مطرح می شود که شرکت یا کارخانه مسئولیت خرابی و مشکل را نپذیرد! در این صورت فرد می تواند از طریق سامانه، به صورت تلفنی از طریق اتحادیه یا با طرح شکوائیه در مراجع قضایی این مشکل را پیگیری کند.