چگونه مزاحمت تلفنی را گزارش دهیم؟ ⚖️【آپدیت آخر】
مزاحمت تلفنی از طریق تلفن ثابت، ایرانسل، همراه اول، رایتل و سایر اپراتورها صورت ممکن است صورت بگیرد. تماس های مکرر از طرف شخص مزاحم جرم به شمار می آید و قابل پیگیری است. گزارش مزاحمت تلفنی از طریق مراجعه به مخابرات محل زندگی، اپراتور مورد نظر یا دادسرای محل وقوع جرم امکان پذیر است. در این خصوص می توانید با بهترین وکیل مشهد مشورت کنید.
برای شکایت از مزاحم تلفنی به کجا مراجعه کنیم؟
همانطور که ذکر شد برای گزارش مزاحمت تلفنی باید از طریق مخابرات، اپراتورها یا دادسرا اقدام کرد. مزاحمت ها از طریق خطوط ثابت مخابرات یا خط موبایل انجام می شوند که در این صورت شماره شخص مزاحم در دسترس خواهد بود. به همین دلیل می توان با استعلام آن از طریق مخابرات یا اپراتور مربوطه، به هویت شخص پی برد؛ البته در خصوص مزاحمت تلفنی از طریق شماره موبایل، باید به نمایندگی های حقوقی اپراتور مورد نظر مراجعه کرد. ما در مقاله “نحوه شکایت از مزاحمت های اینترنتی، تلفنی و پیامکی” نیز به این موضوع پرداخته ایم.
گزارش مزاحمت تلفنی از طریق خط ثابت
اگر قصد دارید در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون مراجعه به مخابرات محل زندگی، نسبت به گزارش مزاحمت تلفنی اقدام کنید؛ بهتر است از طریق سامانه 195 مربوط به “سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی” شکایت خود را ثبت کنید. کلیه تخلفات مربوط به خطوط تلفن از طریق این سامانه قابل پیگیری هستند. مراحل گزارش و پیگیری مزاحمت تلفنی از طریق این سامانه عبارتند از:
- مراجعه به سامانه 195 به آدرس 195.ir
- انتخاب گزینه ثبت شکایت
- ثبت شماره موبایل شاکی
- درج کد ملی
- ثبت شکایت
- دریافت کد پیگیری
گزارش مزاحمت تلفنی از طریق خط موبایل
همانطور که می دانید خطوط تلفن همراه یا موبایل مربوط به اپراتورهای مختلفی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل هستند. مراحل گزارش مزاحمت های تلفنی که از طریق خطوط اپراتورهای مختلف با هم متفاوت می باشد. که ما در ادامه در این خصوص توضیحات مفصل تری ارائه می کنیم.
گزارش مزاحمت تلفنی از طریق همراه اول
هنگامی که مزاحمت تلفنی از طریق همراه اول صورت می گیرد، باید از طریق اپراتور مورد نظر گزارش ثبت شود. برای گزارش مزاحمت تلفنی همراه اول از طریق شماره 9990 می توان اقدام کرد. در این راستا در سایت همراه اول (mci.ir) نیز روش های دیگری برای ثبت گزارش مزاحمت تلفنی مواردی روش های ذکر شده است که عبارتند از:
- اگر مزاحمت برای خط همراه اول باشد مالک خط باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. در این صورت فرقی ندارد که از چه خطی مزاحمت ایجاد شود.
- اگر یک شخص با خط همراه اول برای اپراتورهای دیگر یا خطوط ثابت مزاحمت ایجاد کند باید از طریق همان اپراتور(ایرانسل، رایتل) پیگیری شود.
گزارش مزاحمت تلفنی از طریق ایرانسل
بهتر است برای شکایت مزاحمت تلفنی ایرانسل فرم مربوطه را از طریق سایت ایرانسل (irancell.ir) دانلود کنید. اطلاعات فرم باید تکمیل و در انتها امضاء و اثر انگشت نیز ثبت شود؛ سپس فرم پر شده به شماره 02166651901 فکس گردد. همچنین بر اساس مواردی که در سایت ایرانسل ذکر شده است افراد می توانند برای پیگیری مزاحمت های تلفنی از خطوط ایرانسلی یا غیر ایرانسل به نمایندگی های حقوقی مراجعه نمایند. پیگیری مزاحم تلفنی ایرانسل از طریق مراجع قضایی نیز انجام می شود.
گزارش مزاحمت تلفنی از طریق رایتل
فرمی مربوط به مزاحمت های تلفنی در سایت رایتل (rightel.ir) وجود دارد که باید برای گزارش مزاحمت تلفنی رایتل، آن را دانلود نمایید. این فرم باید تکمیل شود و از طریق دفاتر اسناد رسمی به تایید برسد. فرم باید به همراه کپی برابر اصل کارت ملی و سند سیم کارت به شرکت رایتل فرستاده شود. همچنین افراد می توانند برای طرح شکایت سند و کارت ملی را به مراکز امور مشتریان در هر شهر ارائه دهند.
برای طرح گزارش و شکایت مزاحمت تلفنی چه مدارکی باید ارائه شوند؟
اگر بخواهید نسبت به پیگیری مزاحمت تلفنی از طریق مراجع قضایی اقدام کنید، باید مدارکی را نیز ارائه دهید. کلیه مدارک به همراه شهادت شهود باید برای تشکیل پرونده به مرجع قضایی مورد نظر ارائه شوند. در صورتی که مزاحم تلفنی از طریق خطوط اپراتورها اقدام به این کار کرده باشد باید از طرف شرکت نیز نامه ای را دریافت کنید و ضمیمه پرونده کنید.
باید گفت که در بیشتر مواقع شاکی شناختی از مزاحم ندارد و در نتیجه اطلاعاتی را در خصوص متخلف نمی تواند در اختیار مراجع قضایی بگذارد. دادسرا بعد از دریافت پرونده باید در طریق اپراتور مربوطه، استعلامات مورد نیاز را دریافت کند. مدارک مورد نیاز برای طرح این شکایت عبارتند از:
- قبض آخرین پرداختی خط تلفن مورد نظر
- نامه شرکت مخابرات یا اپراتور مربوطه
- ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا
مرجع رسیدگی به شکایت و گزارش مزاحمت تلفنی، پلیس فتا نیست! تنها در صورتی که می توان مزاحمت ها را از این طریق پیگیری کرد که فرد مزاحم از طریق اپلیکیشن هایی مانند تلگرام، ایتا، روبیکا، واتساپ و اینستاگرام اقدام کرده باشد. در این حالت می توان شکایت مورد نظر را از طریق دادسرای جرائم رایانه ای پیگیری کرد و پلیس فتا در این خصوص اقدامات و پیگیری های لازم را انجام می دهد.
گزارش مزاحم تلفنی به پلیس 110 نیز امکان پذیر نیست. در واقع تنها از طریق اپراتورها، شورای حل اختلاف یا مراجع قضایی می توان این مورد را گزارش کرد.
شکایت از مزاحم تلفنی چقدر طول میکشد؟
در صورتی که شکایت مزاحمت تلفنی از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت شود، ممکن است نیاز به یک ماه زمان نیاز باشد. در پاسخ به سوال اینکه شکایت از مزاحم تلفنی چقدر طول میکشد، باید گفت که این مدت زمان بستگی به نوع شکایت دارد. شکایت از طریق اپراتورها، شکایت تلفنی و موارد دیگر ممکن است نیاز به مدت زمان متفاوتی داشته باشند.
حکم مزاحمت تلفنی ناموسی
مزاحمت تلفنی ممکن است به روش های مختلفی انجام شود. گاهی مزاحمت تلفنی جنبه ناموسی پیدا می کند و برای زنان یا کودکان مزاحمت ایجاد می شود. بر اساس قانون و ماده 619 قانون به طور کلی مزاحمت برای زنان و اطفال مجازاتی برابر با دو الی شش ماه حبس در پی دارد. همچنین برای مزاحمت تلفنی ناموسی ممکن است 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شود. فرقی ندارد مزاحمت از طریق تلفن یا در معابر عمومی باشد.
کلام آخر
به طور کلی ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق هر نوع اپراتوری دارای مجازات می باشد. در این رابطه می توان از طریق مخابرات یا اپراتورهای تلفن همراه مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل گزارش را ثبت کرد. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز در سایت های اپراتورهای ذکر شده درج شده است.
همچنین می توان از طریق دفاتر قضایی، گزارش مزاحمت تلفنی پیگیری کرد که در این صورت باید مدارک متعددی مانند مدارک شناسایی و نامه از اپراتور مربوطه نیز به دادگاه ارائه شوند. می توانید با وکلای با تجربه در این خصوص نیز مشورت کنید.