تبلیغات در دادخواه وکالت

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟ نحوه ثبت آن ⚖️【آپدیت آخر】

تبلیغات در دادخواه وکالت

اگر تا کنون برای مسائل حقوقی و کیفری با وکیل مشورت کرده اید، حتما با اصطلاح قرارداد الکترونیک وکالت مواجه شده اید. همانطور که از نام این نوع قرارداد مشخص است، این وکالت نامه بین وکیل و موکل به صورت الکترونیکی ثبت می شود. مواردی از قبیل مشخصات طرفین، اختیارات وکیل و … در آن ثبت می شوند. موکل و وکیل باید این قرارداد را امضاء کنند و به تعهدات خود بر اساس آن عمل کنند. از طریق سامانه عدل ایران امکان ثبت قرارداد و مشاهده وکالتنامه الکترونیکی وجود دارد.

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

از سال 1399 با تصویب قانون بودجه وکلا موظف هستند که وکالتنامه را به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت کنند. در گذشته وکالت نامه روی فرم های کاغذی به ثبت می رسید؛ اما در حال حاضر باید به صورت الکترونیکی ثبت شود. قرارداد الکترونیک وکالت در واقع همان قرارداد وکالتنامه کاغذی است که به صورت الکترونیکی در سامانه عدل ایران به ثبت رسیده است. مواردی مانند موضوع وکالت، مشخصات طرفین، میزان حق الوکاله و اختیارات وکیل در این وکالتنامه ثبت می شوند. بدیهی است که مانند نسخه کاغذی طرفین باید این وکالت نامه را امضاء کنند.

ثبت الکترونیکی قرارداد باید توسط وکلا در سامانه عدل ایران صورت بگیرد. در صورت عدم ثبت وکالتنامه به صورت الکترونیکی به صورت قانونی با آنها برخورد خواهد شد. بهتر است موکلین به صورت دقیق متن این وکالت نامه را از طریق سامانه بررسی و سپس نسبت به امضای الکترونیک اقدام کنند. برای ثبت قرارداد می توانید با بهترین وکیل کرمان مشورت کنید.

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

نحوه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

هنگامی که وکیل و موکل بر سر پرونده به توافق می رسند باید یک وکالتنامه بین آن ها تنظیم شود تا در آن مواردی مانند میزان حق الوکاله مشخص شود. از دیرباز بستن قرارداد بین طرفین رایج بوده است و امروزه این قرارداد به صورت اینترنتی و الکترونیک ثبت می شود. وکیل باید قرارداد را در سامانه عدل ایران ثبت کند تا موکل بتواند نسبت به مشاهده آن اقدام کند. مراحل تنظیم قرارداد الکترونیک وکالت عبارتند از:

  1. ورود وکیل به سامانه ثنا از طریق نام کاربری و رمز عبور به آدرس ir
  2. وارد کردن اطلاعاتی مانند نوع قرارداد، مشخصات طرفین، اختیارات، حق الوکاله و … توسط وکیل
  3. درج امضای موکل در سامانه با ارسال رمز یک بار مصرف برای وی و ارائه رمز به وکیل
  4. دریافت کد رهگیری و امکان مشاهده وکالت نامه ثبت شده توسط وکیل برای طرفین قرارداد

این مراحل را برای ثبت قرارداد به صورت الکترونیکی باید انجام داد. می توان گفت که دیگر امکان بستن قرارداد با نسخه کاغذی وجود ندارد. مقاله تفاوت وکیل پایه یک با پایه دو دادگستری می تواند در این رابطه کاربرد داشته باشد.

نحوه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

سامانه ثبت قرارداد الکترونیکی وکالت

همانطور که ذکر شد از طریق سامانه عدل ایران به آدرس اینترنتی adliran.ir امکان ثبت قرارداد الکترونیک وکالت وجود دارد. در صورتی که وکیل قصد دارد که با موکل قرارداد ببندد باید به صورت اینترنتی و از طریق این سامانه اقدام کند. سامانه ثنا برای انجام امور قضایی طراحی شده است و موکل باید از قبل در سایت ثبت نام کرده باشد.

با ورود وکیل به سامانه از طریق نام کاربری و رمز عبوری که قبلا دریافت کرده است، امکان ثبت وکالتنامه الکترونیکی وجود دارد. بعد از ثبت و امضای وکالت نامه توسط طرفین باید امکان مشاهده آن نیز وجود داشته باشد.

کلام آخر

در گذشته برای بستن قرارداد بین وکیل و موکل از وکالتنامه کاغذی استفاده می شد. از سال 1399 به بعد قانونی تصویب شد که بر اساس آن باید قرارداد الکترونیک وکالت در سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا ثبت شود. به همین دلیل وکلا بعد از به توافق رسیدن با موکل باید قرارداد را به صورت اینترنتی ثبت کنند و در آن مواردی مانند موضوع وکالت، میزان حق الوکاله و … را مشخص کنند. بعد از این کار باید طرفین قرارداد را به صورت الکترونیکی نیز امضاء کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مرضیه آریاکیا

مرضیه آریاکیا هستم و در حدود پنج سال است که در زمینه تولید محتوای سایت فعالیت دارم. سعی دارم که با تحقیق در زمینه مسائل حقوقی بتوانم محتوای یونیک را با توجه به آموزه های حقوقی سایت دادخواه وکالت در اختیار شما قرار دهم. از این رو نظرات شما در راستای بهبود مقالات می تواند به من کمک فراوانی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا