نحوه شکایت از کارمند خاطی چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
کارمندان در ادارات موظف هستند که نسبت به ارباب رجوع رفتار مناسبی داشته باشند. شهروندان هنگام مراجعه به ادارات نیز دارای حقوقی هستند و به همین دلیل در این خصوص بحث شکایت از کارمند خاطی مطرح می شود. در نظام حقوقی ایران در خصوص تکریم ارباب رجوع قوانینی وجود دارد که توسط شورای عالی اداری تصویب شده اند. در صورت نیاز به طرح شکایت علیه کارمندان یک اداره می توانید با بهترین وکیل تهران مشورت کنید.
نحوه شکایت از کارمند خاطی
طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری ایران به صورت مدون نیز وجود دارد. بر اساس آن تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت ها و موسسات دولتی مانند شهرداری، نیروی انتظامی، بانک ها، شرکت های بیمه ای و نهاد های دولتی که از بودجه دولتی استفاده می کنند باید از این قانون پیروی کنند. با توجه به بحث شکایت از کارمندان ادارات دولتی ، واحد های بازرسی ادارات در این خصوص وظایفی دارند که شامل موارد زیر می باشند:
- انجام نظارت بر عملکرد کارمندان ادارات دولتی به صورت محسوس و نامحسوس
- پیگیری شکایت های مردمی
در خصوص نحوه شکایت از کارمند خاطی باید گفت که با توجه به قوانین و مصوباتی که در خصوص تکریم ارباب رجوع وجود دارند، باید در هنگام مواجه شدن با برخورد نامناسب کارمندان، نسبت به طرح شکایت اقدام کرد. شرایط خاصی برای شکایت از کارمندان بخش دولتی وجود دارد. در این خصوص خدمات مشاوره قانون کار وجود دارد که می توان بر اساس آن مسیر شکایت را انتخاب کرد. در برخی موارد نیاز است که شکایت از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری شود. بهترین وکیل کیفری در تهران در این راستا می تواند به شهروندان کمک کند. بدون داشتن وکیل در این مسیر نمی توان عملکرد مناسبی داشت.
روش های شکایت از کارمندان دولت
همانطور که ذکر شد دستورالعمل های ابلاغ شده مختلفی در خصوص شکایت از کارمندان دولت وجود دارد. شکایت از کارمند خاطی با توجه به تختلف وی می تواند مراحل مختلفی داشته باشد. گاهی خطای کارمند کم و قابل بخشش است و به همین دلیل می توان از آن چشم پوشی کرد و یا تنها در بخش نظرسنجی ادارات در این خصوص موضوعی را مطرح کرد؛ اما در برخی موارد با ارائه شکایت به واحد بازرسی یا مراجع صالح می توان این موضوع را پیگیری کرد. در صورتی که مسئله از طریق بخش های مختلف ادارات مانند واحد بازرسی حل نشود، می توان از طریق مراجع قضایی نیز اقدام کرد. باید به این نکته توجه شود که شکایت از کارمندان بخش خصوصی یا کارمندان دولتی روش خاص خود را دارد و باید در این خصوص با وکیل باتجربه مشورت شود.
1. شکایت از طریق نظرسنجی ادارات
یکی از وظایف اصلی سازمان های دولتی و خصوصی برای داشتن عملکرد بهتر در برابر ارباب رجوع و بالا بردن کیفیت کار کارمندان، برگزاری نظر سنجی های مختلف می باشد. در این خصوص اغلب صندوق هایی در نظر گرفته می شوند که شهروندان می توانند نظر خود را بیان کنند. با این روش ارباب رجوع می تواند از خدماتی که توسط کارمندان ارائه می شود، شکایت کند. تنبیه و تشویق کارمندان نیز از این طریق صورت میگیرد.
شاید تصور کنید که با مطالعه نظرسنجی ها اقداماتی در خصوص تصحیح رفتار و عملکرد کارمندان صورت نمی گیرد؛ اما باید گفت که در بیشتر ادارات دولتی و خصوصی نظرسنجی ها بررسی می شوند و بر اساس آن روی کار کارمندان نظارت می شود. از گذشته تا به امروز از طریق مطالعه نظر سنجی ادارات می توان به بهبود عملکرد کارمندان کمک بیشتری کرد. این کار باید توسط مقامات بالادستی در ادارات انجام شود.
2. شکایت از طریق واحد بازرسی ادارات
از روش های شکایت از کارمند خاطی، مطرح کردن موضوع شکایت در واحد بازرسی اداره مورد نظر است. بدیهی است که واحد بازرسی باید در مدت زمان کوتاهی این موضوع را بررسی کند و در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد. واحد بازرسی وظیفه دارد که علاوه بر بررسی شکایات های مردمی، در این خصوص اقدامات عملی انجام دهد. به همین دلیل واحد بازرسی ادارات می تواند انتخاب مناسبی برای شکایت از کارمندان باشد.
واحد بازرسی ادارات باید روی عملکرد کارمندان خود نظارت بسیار دقیقی داشته باشد. عدم نظارت دقیق می تواند منجر به تخلفات اداری شود که در برخی مواقع جبران ناپذیر هستند. به همین دلیل بهتر است در صورت مشاهده تخلفات خرد و کلان سریعا موضوع با این واحد بازرسی مطرح شود. می توان گفت که این بخش می تواند در سریع ترین زمان ممکن تخلف مورد نظر را بررسی کند و در خصوص کارمند خاطی جریمه اعمال کند.
3. شکایت با مراجعه به مراجع صالح
باید گفت که ارباب رجوع نمی تواند برای طرح شکایت از هر موضوعی به مراجع صالح مراجعه کند! در مواردی که جرم دارای جنبه کیفری است، این امکان فراهم شده است که شکایت از کارمند خاطی در مراجع صالح پیگیری شود. در این صورت نیز بهتر است با بهترین وکیل کیفری در کرج مشورت شود.
گاهی اوقات اعمال خلافی که توسط سازمان ها و ادارات صورت می گیرند موجب می شود که حقوق ارباب رجوع پایمال شود. در این صورت بهتر است شکایت از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری شود. خدمات مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار در این خصوص بسیار کمک کننده می باشد. شکایت از این طریق می تواند دارای مراحل پیچیده تری باشد و اغلب برای تخلفات و فساد اداری از این روش برای مطرح کردن شکایت استفاده می شود. مدت زمان رسیدگی به شکایات از این طریق می تواند طولانی باشد. روزانه پرونده های متعددی در دیوان عدالت اداری ثبت می شوند که بررسی و رسیدگی به هر کدام زمانبر است. به همین دلیل نمی توان در این خصوص زمان دقیقی را ذکر کرد. بهتر است برای اطلاع از شکایت از طریق این روش با وکیل مشورت کنید.
روش شکایت از کارمندان در دیوان عدالت اداری
همانطورکه ذکر شد با پایمال شدن حقوق ارباب رجوع، شرایط برای شکایت از کارمند خاطی از طریق دیوان عدالت اداری فراهم می شود و در این خصوص باید مراحل زیر دنبال شوند:
- در ابتدا باید یک دادخواست به منظور شکایت در دیوان عدالت اداری در دفتر الکترونیک قضایی ثبت گردد. وکلای متخصص می توانند در خصوص تنظیم قرارداد در این موارد به ارباب رجوع کمک کنند.
- بعد از طرح شکایت شعبه رسیدگی به شکایت از کارمند خاطی توسط رئیس شعبه اول تعیین خواهد شد. بعد از ارسال پرونده به شعبه مورد نظر، بررسی های لازم توسط مدیر دفتر شعبه برای صحت یا نواقص آن صورت می گیرد.
- در مرحله بعدی باید ریاست شعبه پرونده را بررسی کند و نسبت به تعیین ضمائم پرونده برای کارمند خاطی و شاکی اقدام شود.
- طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت غیر ترافعی (دعاوی که دادگاه باید برای رسیدگی به آنها اقدام کند و یک تصمیم نهایی را ارائه دهد) می باشد.
- پاسخ دیوان عدالت اداری در خصوص شکایت مطرح شده در طول یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ دادخواست اعلام می شود.
سامانه شکایت از کارمندان دولت
بسیاری از افراد به دنبال سامانه شکایت از کارمندان دولت هستند. باید گفت که سازمان بازرسی کل کشور به شکل های مختلف آماده دریافت شکایات مختلف مانند شکایت از کارمند خاطی به دلیل تخلف یا فساد می باشد. بدین منظور یک سامانه به آدرس bazresi.ir طراحی شده است که با مراجعه به آن می توان شکایت مورد نظر را ثبت کرد.
در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز تلفن شکایت از کارمندان دولت با شماره 136 به منظور اعلام تخلفات اداری طراحی شده است. این امکان وجود دارد که شکایات از طریق سامانه و شماره تلفن توسط شهروندان پیگیری شوند. مسلما در صورت وجود سامانه و شماره تلفن برای ثبت شکایات مردمی می توان اقدامات فوری جهت رسیدگی به شکایات را انجام داد.
نحوه شکایت از کارمندان کمیته امداد
یکی از موسساتی که ممکن است در خصوص عملکرد کارکنان آن شکایت مطرح شود، کمیته امداد می باشد. بدین منظور سامانه E.EMDAD.IR برای ثبت شکایات مردمی طراحی شدهاست. این سامانه به گونه ای طراحی شدهاست که دسترسی به آن برای عموم مردم راحت است؛ اما اغلب مراکز خدماتی مانند کافی نت می توانند برای ثبت شکایت از این طریق به شما کمک کنند. با استفاده از روش های دیگر مانند سامانه پیامکی، تلفن گویا و شماره تماس های کمیته امداد، امکان طرح شکایت به روش های ساده تر وجود دارد.
همچنین سامانه پیامکی 30003331000 به منظور دریافت شکایات مردمی فعال می باشد. از طریق تلفن گویا 096887 نیز می توان اقدام لازم در خصوص شکایت از کارمندان کمیته امداد را انجام داد. شماره های ۲-۴۴۶۳۶۱۷۱، ۴۴۶۳۶۲۵۰ و ۴۴۶۷۳۱۵۳ نیز در خصوص دریافت پیشنهادات و انتقادات مردمی فعال می باشند. رفتار نامناسب کارمندان در هر اداره دولتی و خصوصی می تواند قابل پیگیری باشد. با توجه به نوع تخلف می توان روش مطرح کردن آن را انتخاب کرد.
کلام آخر
شکایت از کارمند خاطی از طریق روش های مختلف مانند شرکت در نظرسنجی ادارات، واحد بازرسی یا مراجع صالح قابل پیگیری می باشد. بدیهی است که برخی از شکایات را نیز می توان از طریق دیوان عدالت اداری مطرح و پیگیری کرد. در این خصوص تنها از طریق مشورت با وکیل پایه یک دادگستری می توان عملکرد مناسبی داشت. در راستای تکریم ارباب رجوع قوانین مشخصی تصویب شدهاند که بر اساس آن ها می توان شکایت مورد نظر را پیگیری کرد.