شکایت از پست چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
یکی از ارگان های اصلی برای ارسال بسته های پستی در ایران، اداره پست می باشد. تخلف در ارسال سفارشات می تواند زمینه را برای شکایت از پست فراهم کند. گاهی عملکرد نادرست این ارگان می تواند موجب نارضایتی شهروندان شود و به همین دلیل در خصوص تخلفات صورت گرفته شکایاتی مطرح شود. در صورتی که اداره پست و ارگان های دیگری که وظیفه نظارت بر آن را دارند، نتوانند به درستی عمل کنند تعداد ثبت شکایت از این ارگان نیز بیشتر می شود. در این صورت می توانید با بهترین وکیل کرمان مشورت کنید.
روش شکایت از پست
تنظیم شکواییه علیه اداره پست باید با توجه به نوع دعوی صورت گیرد. به منظور شکایت از پست باید قواعد خاصی مد نظر قرار بگیرد و بر اساس آن شکواییه به صورت حقوقی پیگیری شود. کسب راهنمایی از وکیل پایه یک دادگستری می تواند موجب شود که شما شکواییه را متناسب با قواعد و اصول آن تنظیم کنید.به منظور پیگیری مشتریان سامانه پیگیری مرسوله پستی وجود دارد که فرستنده یا گیرنده بتواند بسته پستی را رصد کند. بدین منظور باید کد رهگیری در اختیار داشته باشید.
ما در سایت دادخواه وکالت بهترین وکلا در حوزه های تخصصی مختلف را به بازدیدکنندگان سایت معرفی می کنیم. انواع اوراق قضایی از قبیل شکواییه، دادخواست، لایحه، دفاعیه و … را می توانید از طریق مشورت با وکیل تنظیم کنید. با توجه به اینکه تنظیم شکواییه علیه اداره پست مراحل و اصول مربوط به خود را دارد باید در این خصوص با متخصصین مشورت شود.
دلایل شکایت از اداره پست چه هستند؟
هر شهروند می تواند برای ارسال مرسولات خود به اداره پست مراجعه کند. بدیهی است که این اداره وظیفه دارد که به بهترین شکل ممکن مرسوله را به مقصد مورد نظر ارسال کند. گاهی در ارائه این خدمات اداره پست دچار مشکل می شود. به همین دلیل این امکان وجود دارد که شهروندان از خدمات پست ناراضی باشند. هر شهروند می تواند مانند سایر ارگان ها از اداره پست نیز شکایت کند. از اصلی ترین دلایل شکایت از پست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ارسال بسته پستی با تاخیر
یکی از دلایل اصلی شکایت از اداره پست، تاخیر در ارسال مرسولات پستی می باشد. هنگامی که شما برای ارسال بسته به پست مراجعه می کنید بعد از دریافت مرسوله از طرف شما یک تاریخ مشخص به شما اعلام می شود. با توجه به اینکه بسته ها با چه نوع پستی ارسال شوند نیز تاریخ تحویل متفاوت است. اغلب با سه روش ارسال عادی، سفارشی و پیشتاز بسته پستی ارسال می شود. هر کدام از این شیوه ها از نظر مدت زمان ارسال و قیمت متفاوت هستند.
بعد از انتخاب روش پستی مورد نظر، بسته باید در تاریخ اعلامی به مقصد برسد. در صورت بروز تاخیر در ارسال مرسوله مشتری ممکن است شکایتی در این خصوص مطرح کند. معمولا از طریق مکاتبه با اداره پست این مشکل حل می شود و تاریخ دقیق به فرستنده بسته اعلام می شود.
2. ارسال مرسوله پستی به صورت اشتباه
از دیگر دلایلی که می تواند موجب تنظیم شکواییه علیه اداره پست شود، ارسال اشتباهی مرسوله پستی می باشد. در این حالت این امکان وجود دارد که بسته پستی به آدرس دیگری ارسال شود! باید گفت که این مورد بسیار نادر است و کمتر پیش می آید و کمتر کسی در این خصوص شکایتی علیه این اداره تنظیم کرده است.
3. مفقود شدن مرسوله پستی
گم شدن بسته پستی نیز یکی از دلایل دیگر طرح شکواییه می باشد. مفقود شدن مرسوله پستی ممکن است برای همیشه یا یک مدت زمان طولانی باشد. این مورد می تواند خسارت زیادی به فرستنده محصول وارد کند. این امکان وجود دارد که اداره پست مسئولیت این اشتباه را نپذیرد! در این صورت می تواند با طرح شکایت از پست این مورد را پیگیری کرد. در صورتی بروز چنین مشکلی می توانید با وکیل باتجربه مشورت کنید.
4. وارد شدن خسارت به مرسوله
گاهی در هنگام جا به جایی و ارسال بسته پستی ممکن است به آن خسارت وارد شود. پست در این حالت باید نسبت به جبران خسارت بر اساس تعهدات خود عمل کند. اگر اداره پست خسارت وارده به بسته را جبران نکند، امکان طرح شکایت در این خصوص وجود دارد.
5. رفتار بد پرسنل اداره پست
این امکان وجود دارد که پرسنل اداره پست رفتار نامناسبی را با مشتریان داشته باشند. به همین دلیل امکان دارد که این مورد نیز از طرف مشتری پیگیری شود. در نتیجه زمینه برای شکایت از اداره پست فراهم می شود. در بیشتر مواقع این مورد توسط اداره پست حل و فصل می شود.
تلفن شکایت از پست
پست شرایط متنوعی برای مطرح کردن شکایات و انتقادات مشتریان فراهم کرده است. در این راستا می توانید از طریق تماس با شماره 84470000 شکایت خود را مطرح کنید. یک روش دیگر برای تماس با پست و مطرح کردن شکایت، از طریق سامانه 195 می باشد. این سامانه به صورت گویا طراحی شده است و کد پیگیری برای شکایت را می توانید از طریق دریافت کنید. از طریق تلفن شکایت از پست می توانید به صورت غیر حضوری مشکل خود را مطرح کنید و در مدت زمان کوتاه تری به آن رسیدگی شود.
شکایت از نرسیدن مرسوله پستی
گاهی مواقع مرسوله ای که از طریق پست ارسال کرده ایم در زمان مقرر به مقصد نمی رسد. به همین دلیل شکایت از نرسیدن مرسوله پستی مطرح می شود. در چنین مواردی باید از طریق شماره هایی که در بالا نیز به آنها اشاره شد، موضوع پیگیری شود. اداره پست برای هر مرسوله پستی یک کد تعیین می کند با مراجعه به سایت پست می توانید نسبت به پیگیری مرسوله اقدام کنید. در این بخش نشان داده می شود که مرسوله در چه مرحله ای و در کجا قرار دارد.
گاهی مرسوله پستی به پستچی تحویل داده شده است؛ اما وی هنوز مرسوله را به دست گیرنده نرسانده است. به همین دلیل می توانید با اداره پست تماس بگیرید و مشخصات پستچی را ذکر کنید. در بیشتر مواقع شماره تلفن همراه پستچی به فرد داده می شود تا خود شخصا با وی تماس بگیرد. این تاخیر در ارسال گاهی اوقات به دلیل حجم بالای مرسولات پستی است و گاهی نیز گیرنده در زمانی که پستچی مراجعه کرده است، در منزل حضور نداشته است.
پیگیری شکایت پست پیشتاز
فرقی ندارد که پستی که با آن مرسوله را ارسال می کنید، پیشتاز، عادی یا سفارشی باشد؛ در هر صورت امکان پیگیری شکایت از آن وجود دارد. در درجه اول بهتر است با شماره 195 تماس بگیرید. در این صورت کد پیگیری شکایت به شما داده می شود. همانطور که ذکر شد بهتر است قبل از طرح شکایت سری به سایت پست بزنید و کد مرسوله را وارد کنید. در این صورت می توانید بفهمید که مرسوله در چه مرحله ای از ارسال است.
ممکن است پیگیری شکایت پست پیشتاز به دلیل آسیب به مرسوله باشد. در این صورت اداره پست باید پاسخگو باشد و این مورد را می توان از طریق پست یا مراجع دیگر پیگیری کرد.
پیگیری جواب شکایت پست
برای پیگیری جواب شکایت از پست باید به این نکته توجه کنید که مرجع مورد نظر در چه مدت زمانی می تواند به آن رسیدگی کند. مدت زمان رسیدگی به شکایات در مراجع مختلف متفاوت است. مثلا اگر شما این مورد را از طریق پست پیگیری کرده اید، اغلب در مدت زمان کوتاهی به شما پاسخ داده خواهد شد؛ اما در صورت پیگیری در مراجع قضایی روند رسیدگی به پرونده متفاوت است و مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
شکایت از پستچی
برای شکایت از پستچی می توانید از طریق سامانه eop.post.ir اقدام به ثبت شکایت کنید. همچنین از طریق شماره تلفن 84470000 نیز می توانید شکایت خود را از پستچی مطرح کنید. ممکن است پستچی در هنگام تحویل مرسوله رفتار نامناسبی داشته باشد که این مورد باید گزارش داده شود.
پاسخگویی آنلاین اداره پست
با مراجعه به آدرس post.ir و کلیک روی گزینه گفتگوی آنلاین می توانید از خدمات پاسخگویی آنلاین اداره پست استفاده کنید. برای ثبت شکایت از پست نیز می توانید از این شیوه استفاده کنید. با درج اطلاعات می توانید با کارشناس پست به صورت آنلاین چت کنید.
کلام آخر
شکایت از پست می تواند به شیوه های مختلفی صورت گیرد. در بیشتر مواقع اداره پست شکایت را پیگیری می کند و نیازی به مراجعه به دیگر مراجع برای پیگیری شکایت نیست. تاخیر در ارسال مرسوله، گم شدن آن و یا خسارت به بسته پستی از دلایل اصلی طرح شکایت هستند. اگر اداره پست در این خصوص اقدامات لازم را انجام ندهد می توانید از طریق مراجع بالاتر مانند مراجع قضایی و مشورت با وکیل این مورد را به صورت قانونی پیگیری کنید تا به حق خود برسید.