شکایت از کارمند دولت چگونه است؟ ⚖️【آپدیت آخر】
برخورد نامناسب کارمند دولت با ارباب رجوع می تواند موجب ثبت شکایت از وی شود. روزانه افراد زیادی برای دریافت خدمات مختلف به ادارات دولتی مراجعه می کنند. کارمندان دولت وظیفه دارند که براساس طرح تکریم ارباب رجوع به مراجعه کننده احترام بگذارند و مشکل وی را حل کنند. شکایت از کارمند دولت زمانی مطرح می شود که کارمند از این قانون سرپیچی کند و رفتار نامناسبی با ارباب رجوع داشته باشد.
روش شکایت از کارمند دولت
در راستای طرح تکریم ارباب رجوع یک دستورالعمل در خصوص تشویق و تنبیه کارکنان دولت صادر شده است. بر همین اساس اگر هنگام مراجعه به ادارات دولتی رفتار نامناسبی دیده شود، امکان شکایت از کارمند دولت وجود دارد. در صورت حاد بودن تخلف کارمند خاطی بهتر است در این رابطه با وکیل مشورت شود. ما در خصوص شکایت از کارمند خاطی در مقاله ای جداگانه نیز صحبت کرده ایم.
باید گفت که روش شکایت از کارمندان بخش دولتی با بخش خصوصی متفاوت است. مراجعی که به شکایات در این خصوص رسیدگی می کنند مشخص هستند و باید شکایت از طریق مراجعه به این مراجع دنبال شود. ممکن است در برخی مواقع مشکل تنها از طریق شرکت در نظر سنجی ادارات حل شود! گاهی نیز باید برای شکایت از کارمند خاطی به دیوان عدالت اداری مراجعه شود. در این صورت مراحل خاصی برای طرح شکایت و پیگیری آن باید دنبال شود که ما در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.
1. شکایت از کارمند از طریق شرکت در نظرسنجی ادارات
در تمامی سازمان های دولتی امکان شرکت ارباب رجوع در نظر سنجی وجود دارد. در واقع اداره مورد نظر از این طریق بر عملکرد کارمندان خود نظارت خواهد داشت. اغلب بدین منظور می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را در صندوقی که برای این امر در نظر گرفته شده است، بیاندازید.
با ثبت نظر توسط ارباب رجوع کیفیت عملکرد کارمند مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلی که توسط ارباب رجوع از آن شکایت شده است، مرتفع می شود. شکایت از کارمند دولت از طریق شرکت در نظرسنجی روش بسیار رایجی به شمار می رود. به همین دلیل امروزه بسیاری از مراجعه کنندگان به ادارات در صورت مشاهده تخلفات اداری از طریق نظرسنجی آن را ثبت می کنند. این مورد می تواند به افزایش کیفیت عملکرد کارکنان در ادارات دولتی کمک کند.
2. شکایت از کارمندان در واحد بازرسی
واحد بازرسی می تواند به مواردی مانند شکایت از کارمند دولت رسیدگی کند. ارباب رجوع باید در خصوص عملکرد کارمند خاصی شکایت خود را در واحد بازرسی مطرح کند. این واحد باید روی رفتار و عملکرد کارکنان در هر اداره نظارت مستقیم داشته باشد.
3. شکایت از کارمند از طریق مراجع صالح
باید گفت که هر شکایتی را نمی توان در مرجع صالح مطرح کرد. شکایت از کارمند دولت ممکن است با توجه به جرم و خطای کارمند، جنبه کیفری پیدا کند. در این راستا بهترین وکیل کیفری در تهران می تواند شما را راهنمایی کند و در این حالت امکان طرح شکایت از طریق مراجع قضایی وجود دارد. مواردی که منجر به کشمکش های فیزیکی می شوند، اغلب در مراجع قضایی پیگیری می شوند. برخی از رفتارها و اعمال کارمندان دولت می توانند موجب پایمال شدن حقوق ارباب رجوع شوند. در نتیجه امکان طرح شکایت از کارمند دولت در دیوان عدالت اداری وجود دارد.
4. ثبت شکایت از کارمند دولت در دیوان عدالت اداری
دیوان عدالت اداری همانطور که از نامش پیداست؛ به عملکرد کارکنان دولت در ادارات مختلف می تواند رسیدگی کند. روزانه شکایات زیادی در رابطه با تخلفات اداری در دیوان عدالت اداری مطرح می شوند. مراحل زیر برای ثبت شکایت از این طریق باید دنبال شوند:
- طرح شکایت به صورت غیر ترافعی در دیوان عدالت اداری
- تنظیم دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی و دریافت مشاوره از وکلا برای تنظیم آن
- تعیین شعبه برای رسیدگی به پرونده توسط رئیس شعبه اول یا معاون وی
- ارسال پرونده شکایت از کارمند دولت به شعبه مورد نظر
- بررسی شرایط پرونده، صحت و نقص های آن توسط مدیر دفتر شعبه
- رویت دادخواست توسط رئیس شعبه
- تعیین ضمائم پرونده برای خوانده و کارمند
- ارسال پاسخ از طرف خوانده تا یک ماه از تاریخ ابلاغ
- صدور رای نهایی بعد از بررسی و تحقیق در رابطه با پرونده مورد نظر
روند رسیدگی به شکایت علیه کارکنان دولت
همانطور که ذکر شد یک مصوبه در خصوص تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع ارائه شده است و کارکنان دولت باید بر طبق آن عمل کنند. در صورت طرح شکایت از کارمند دولت روش رسیدگی به آن به شرح زیر است:
- رجوع به نتایج نظرسنجی ارباب رجوع به عنوان اصلی ترین مدرک برای رسیدگی به عملکرد کارمندان دولت
- ارائه گزارشات دوره ای توسط بازرسان طرح تکریم
- رسیدگی به شکایات ارباب رجوع توسط حراست ادارات و سازمان های دولتی
- رسیدگی و اظهارنظر جدی در خصوص عملکرد کارمندان دولتی
- معرفی ساز و کارهای نظارتی به واحد های مربوطه
تلفن شکایت از کارمندان دولت
به منظور شکایت از کارمندان ادارات دولتی تلفن 136 از طریق سازمان بازرسی کل کشور ارائه شده است. در مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید می توانید از طریق تلفنی که توسط این سازمان ارائه شده است، نحوه عملکرد کارمند خاطی را گزارش دهید. از طریق این
شکایت کارمند از مدیر
گاهی ممکن است ارباب رجوع از مدیر یک اداره دولتی شکایت داشته باشد! فرقی ندارد که کارمند خاطی مدیر یا یک کارمند ساده باشد؛ در هر صورت باید رفتار و عملکرد مناسبی با مراجعه کننده داشته باشد. به همین دلیل شکایت از کارمند مدیر نیز را می توان از طریق نظرسنجی ادارات، سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.
کلام آخر
به دلیل تصویب طرح تکریم ارباب رجوع این امکان وجود دارد که مراجعه کنندگان به ادارات دولتی در صورت مشاهده تخلف و عملکرد نامناسب، آن را به مراجع صالح گزارش دهند. در درجه اول از طریق نظرسنجی ادارات می توانید تخلف کارمند را مطرح کنید. واحد بازرسی اداره موظف است که روی عملکرد کارکنان نظارت داشته باشد. در صورتی که تخلف نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد، می توان شکایت از کارمند دولت را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.