شکایت از گرانفروشی چگونه انجام می شود؟ ⚖️【آپدیت آخر】
بسیاری از فروشنده ها به بهانه هایی مانند تحریم اقدام به گرانفروشی و افزایش قیمت ها می کنند. با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی این افزایش قیمت ها تا حدی معقول است. بسیاری از فروشنده ها افزایش قیمت دلار و نرخ ارز را دلیل گرانی عنوان می کنند. در حالی که این موارد تا حدی می تواند روی قیمت محصولات تاثیرگذار باشد. برای شکایت از گرانفروشی بیشتر افراد به دنبال تلفن شکایات تعزیرات یا سامانه گرانفروشی هستند و به همین دلیل ما در این مطلب به این موارد نیز خواهیم پرداخت.
نحوه شکایت از گرانفروشی
در حال حاضر در حوزه فروش کالا و خدمات تخلفات متعددی مانند فروش کالای تقلبی و گرانفروشی صورت می گیرد که در این میان بارزترین تخلف گرانفروشی می باشد. حتما تا به حال بعد از خرید یک کالا و مقایسه قیمت آن با فروشگاه های دیگر متوجه شده اید که جنس مورد نظر را گران خریده اید! این موضوع اغلب در خصوص کالاهایی صدق می کند که روی آنها قیمت درج نشده باشد. حتی گاهی اوقات گرانفروشی در خصوص کالاهایی با قیمت مشخص درج شده روی آن نیز ممکن است اعمال شود. مجازات گرانفروشی توسط مرجع مورد نظر اعمال می شود. بیشتر افراد با نحوه شکایت از گرانفروشی آشنا نیستند و به همین دلیل ما قصد داریم در این رابطه مطالبی را عنوان کنیم.
برای طرح هر نوع شکایت از تخلفاتی مانند گران فروشی باید در ابتدا یک شکواییه تنظیم و از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده، سازمان کل بازرسی کشور یا قوه قضاییه اقدام شود. به دلیل عدم آشنایی همه افراد با مسائل حقوقی، بدیهی است که مشاوره حقوقی می تواند کارساز باشد. در این راستا می توانید با بهترین وکیل ساری مشورت کنید. ما در ادامه به روش های شکایت از فروشندگان متخلف در حوزه گرانفروشی خواهیم پرداخت.
-
شماره تلفن شکایت از گران فروشی
یکی از روش های شکایت از گرانفروشی از طریق تماس تلفنی می باشد. برخی افراد تمایل ندارند که به صورت حضوری به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنند. درواقع این افراد ترجیح می دهند که گرانفروشی را از طریق تماس تلفنی گزارش دهند. بدین منظور یک سامانه تلفنی راه اندازی شده است. از طریق تماس با سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی می توانید در هر ساعت از شبانه روز، تخلفاتی مانند گرانفروشی را گزارش دهید. نحوه شکایت به تعزیرات از این طریق راحت تر از سایر روش ها می باشد.
این امکان وجود دارد که از طریق تماس با این سامانه شکایت خود را ثبت کنید. در این حالت اغلب یک کد پیگیری به فرد شاکی ارائه می شود و وی می تواند از این طریق از روند پرونده مطلع شود. تلفن شکایات تعزیرات به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی می باشد.
شماره تلفن شکایت از مغازه دار و سوپرمارکت در واقع همین شماره سازمان تعزیرات می باشد که به آن اشاره شد. می توان گفت که از طریق شماره تلفن شکایت از گران فروشی می توان در مدت زمان کوتاهی گزارش خود را مطرح کرد.
-
ثبت شکایت گرانفروشی اینترنتی
برای طرح شکایت از گرانفروشی به صورت اینترنتی می توانید به سامانه آنلاین مراجعه کنید. در سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان بخشی برای ثبت شکایت های مردمی طراحی شده است. با ورود به سایت های cppo.mimt.go.ir سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و 124.ir امکان ثبت شکایت گرانفروشی اینترنتی فراهم می شود. با ثبت شکایت در این سایت نیز امکان پیگیری آن از طریق کد پیگیری فراهم می شود. در ادامه به مراحل ثبت شکایت اشاره خواهیم کرد:
- درج اطلاعات و آدرس فروشگاه یا واحد صنفی متخلف
- ثبت مشخصات فرد شاکی
- درج موضوع شکایت در سایت
- انتخاب عنوان مناسب برای تخلف
- درج نام کالا
- درج قیمت کالای مورد نظر
- ثبت شکایت
- دریافت کد پیگیری
مرجع رسیدگی به شکایت از گرانفروشی
می توان گفت که بهترین و اصلی ترین مرجع رسیدگی به تخلفاتی مانند گرانفروشی، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. فرقی ندارد که تخلف صنف مورد نظر گرانفروشی یا مورد دیگری باشد. در هر صورت این سازمان وظیفه دارد که شکایت در این رابطه را پیگیری کند. از دیگر تخلفاتی که در این سازمان مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:
- تخلفاتی مانند احتکار (نگهداری کالای کمیاب برای کسب سود بیشتر از مشتریان)
- تقلب و فروش کالای تقلبی
- کم فروشی کالا و خدمات
- عرضه کالا و خدمات خارج از شبکه توزیع
- فروش اجباری انواع کالا و خدمات
- عدم پیروی از ضوابط توزیع و قیمت گذاری
- عدم ثبت قیمت روی کالا
- عدم ارائه صورتحساب به مشتری
در واقع علاوه بر گرانفروشی سازمان تعزیرات وظیفه دارد که به تمامی تخلفات ذکر شده رسیدگی کند. مشتریان می توانند در صورتی که هر کدام از این تخلفات را مشاهده کنند، آن را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند. علاوه بر این سازمان، مراجع دیگری مانند قوه قضاییه نیز بر این امور نظارت غیر مستقیم دارند. این نظارت از طریق سازمان بازرسی کل کشور و دادستان ها صورت می گیرد.
علاوه بر مراجعی که ذکر شد انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده نیز در این راستا می تواند برای شکایت از گرانفروشی مرجع مناسبی باشد. این انجمن در اداره صمت (صنعت، معدن و تجارت) قرار دارد و وظیفه دارد که در خصوص مسائل مرتبط با مصرف کنندگان، اقدامات لازم را انجام دهد. بعد از بررسی شکایت باید موضوع به نهاد بازرسی توسط این انجمن اعلام شود. پیگیری نهایی با توجه به موضوع شکایت ممکن است از طریق انجمن یا سازمان تعزیرات حکومتی انجام شود.
هزینه شکایت از گرانفروشی کالا و خدمات
همانطور که از ابتدای مقاله تا کنون اشاره شد روش های متعددی برای طرح شکایت در خصوص گران فروشی وجود دارند. در نتیجه با توجه به نوع روش، هزینه طرح شکایت مشخص می شود. به همین دلیل نمی توان یک هزینه واحد برای شکایت از گرانفروشی را مطرح کرد. شما می توانید برای طرح شکایت از وکیل کمک بگیرید که هزینه حق الوکاله نیز در این صورت بر اساس نوع شکایت و توافق بین طرفین متفاوت می باشد.
کلام آخر
با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت دلار و ارز بسیاری از فروشندگان کالا اقدام به گرانفروشی و تخلفات این چنینی می کنند. روزانه صدها شکایت از مغازه دار، سوپر مارکت و … از طریق سامانه تلفنی سازمان تعزیرات و یا سایت حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده ثبت می شود.
رسیدگی به این شکایات با توجه به تعداد آن گاها زمانبر است. در این راستا بهتر است برای ثبت شکواییه از طریق دریافت مشاوره حقوقی از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید. شکایت از گرانفروشی باید از طریق مراجعی مانند سازمان تعزیرات حکومتی، انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور مطرح و پیگیری شود.