شکایت از اداره برق + نحوه ثبت شکایت ⚖️【آپدیت آخر】
خدمات عمومی مانند برق رسانی به مناطق مختلف مسکونی، اداری و تجاری در کل کشور باید به بهترین شکل ممکن ارائه شوند. تنها در این صورت امکان جلب رضایت شهروندان وجود دارد. بدیهی است که اداره برق در این راستا وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد و باید بتواند خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهد. گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند عدم زیرساخت مناسب ممکن است خدمات شرکت برق با مشکلاتی همراه باشد به همین دلیل افراد در راستای شکایت از اداره برق اقدام می کنند. باید گفت که از روش های مختلفی امکان پیگیری این نوع شکایات از نهاد های دولتی امکان پذیر است.
نحوه طرح شکایت از اداره برق
از وظایف اصلی اداره برق رساندن برق به شهروندان در یک شهر می باشد. برای طرح شکایت از اداره برق یک سامانه به نام سمات به آدرس tavanir.org.ir طراحی شده است. با ورود به این سامانه می توانید به بخش پایین سایت بروید و گزینه “رسیدگی به شکایات” را انتخاب کنید. شهروندان می توانند به دلیل مشکلات مختلفی که از طرف اداره برق برای آن ها ایجاد شده است، از طریق این گزینه شکایات خود را ثبت کنند. پیگیری شکایات نیز از طریق همین سامانه امکان پذیر می باشد.
به منظور ثبت شکایت در سامانه سمات باید متقاضی کد ملی و شماره همراه خود را وارد نماید. در این راستا نیاز به پست الکترونیک برای ثبت شکایت نیز وجود دارد. شاید تصور کنید که این نوع شکایت جنبه حقوقی و کیفری نیز می تواند داشته باشد! در حالی که چنین نیست و شکایت از طریق سامانه سمات با شکایت کیفری متفاوت است. به همین دلیل باید برای طرح شکایت به صورت کیفری با بهترین وکیل کیفری تهران مشورت کنید.
بعد از ثبت نام و نام خانوادگی شاکی، یک رمز عبور باید تعیین شود. از این رمز عبور هنگامی استفاده می شود که فرد قصد داشته باشد شکایت خود را از اداره برق پیگیری کند. رمز نیز از طریق کد صحت سنجی برای شخص پیامک می شود و وی می تواند آن را فعال کند. علاوه بر درج متن شکایت در سایت باید مدارک نیز به همراه آن ضمیمه شوند تا رسیدگی به آن با سرعت بیشتری انجام شود.
پیگیری شکایت از اداره برق به چه صورت است؟
هنگامی که یک شکایت از طریق سامانه سمات ثبت می شود، برای شاکی از طریق پیامک کد پیگیری فرستاده می شود. اغلب شاکی با ثبت شکایت از اداره برق خود باید برای پیگیری مجددا به سامانه مراجعه کند. در این صورت وی می تواند با ثبت نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد شود و نتیجه شکایت را مشاهده کند.
دلایل شکایت از اداره برق کدامند؟
باید گفت که روزانه از ادارات و نهاد های دولتی مانند اداره برق از طرف شهروندان شکایاتی مطرح می شود. در هر نهاد نیز موضوعات متعددی برای شکایت مطرح می شوند. دلایل شکایت از اداره برق نیز متفاوت هستند. مواردی مانند عدم مدیریت صحیح برای صرفه جویی در مصرف برق، قطع برق به صورت ناگهانی، افزایش هزینه قبض های برق، قطعی های مکرر بدون رسیدگی از طرف اداره برق و عدم پاسخگویی کارمندان به مردم از این دست دلایل هستند. ما در ادامه به این موارد به صورت کامل تر اشاره خواهیم کرد.
1. عدم مدیریت صحیح برای صرفه جویی در مصرف برق
همانطور که می دانید در کشور ماه هر ساله به ویژه در تابستان ها به دلیل عدم تونایی در تامین برق مشکلاتی به وجود می آید. می توان گفت که یکی از دلایل بروز این مشکل عدم مدیریت صحیح برای صرفه جویی در مصرف برق می باشد؛ چراکه بیشتر مردم بر اساس الگوی مصرف پیش می روند و تنها بخشی از جامعه الگوی مصرف را رعایت نمی کنند. در نتیجه مردم توقع دارند که بر روند مصرف این مشتریان نیز از طرف شرکت برق نظارت و کنترل بهتری وجود داشته باشد.
می توان گفت که بخشی از شکایت های مردمی در سامانه سمات نیز به همین دلیل ثبت می شوند. در این راستا باید رسیدگی های لازم از طرف اداره برق صورت بگیرد تا در تابستان و فصول گرم با کمبود انرژی مواجه نشویم.
2. شکایت از قطع برق به صورت ناگهانی
شکایت از اداره برق گاهی به دلیل قطع ناگهانی برق می باشد! این روند می تواند موجب آسیب به لوازم برقی خانگی و صنعتی شود. در حال حاضر در صورت استفاده از اپلیکیشن های اداره برق مانند برق من، قبل از قطعی هشدارهای لازم به مشتری داده می شود. گاهی نیز به دلیل اختلال در عملکرد اینترنت و کار این برنامه ها، مشترکان نمی توانند از قطعی آگاه شوند. در صورت بروز مشکل برای وسایل برقی می توانید شکایت خود را از طریق سامانه سمات نیز مطرح کنید.
3. افزایش هزینه قبض های برق
اغلب تعرفه های مشخصی برای میزان مصرف مشترکان برق تعیین می شود. گاهی بدون اطلاع قبلی و به صورت یکباره هزینه قبوض برق افزایش پیدا می کند و همین عامل سبب شکایت از اداره برق می شود. ممکن است در صورت مراجعه مامور برق به منازل و عدم حضور مشترک در خانه، برق به صورت علی الحساب محاسبه شود. در این صورت باید فرد به اداره برق مراجعه کند و با توجه به روند مصرف وی در سال آتی و سال های گذشته، فیش برق اصلاح شود.
افزایش هزینه قبض برق با توجه به تعرفه هایی که سالانه در نظر گرفته می شوند، انجام می شود. به همین دلیل می توان گفت که این کار نباید بدون اطلاع قبلی صورت بگیرد. اغلب از طریق رسانه ها این موضوع مطرح می شود و بعد از مدتی روی قبوض برق اعمال می شود.
4. قطعی های مکرر بدون رسیدگی از طرف اداره برق
باید گفت که گاهی در طول سال به دلایل مختلف مانند عدم زیر ساخت مناسب، شاهد قطعی های مکرر باشیم. برق یک نیاز ضروری برای خانه ها، ادارات و مراکز تجاری می باشد. بدون برق عملا زندگی با اختلال مواجه می شود و امکان انجام فعالیت های روزانه از شهروندان سلب می شود.
قطعی های مکرر برق علاوه بر مختل شدن روند زندگی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای لوازم برقی در پی داشته باشد. در نتیجه شکایت از اداره برق با این عنوان نیز رایج است. در صورت آسیب به لوازم خانگی مانند سوختن وسیله برقی باید شکایت به صورت جدی پیگیری شود. می توانید از طریق مراجعه به سایت نیز این مورد را مطرح کنید. با توجه به قیمت وسیله برقی می توان در این راستا شکایت را مطرح و پیگیری کرد.
5. عدم پاسخگویی کارمندان اداره برق به مردم
همانطور که ذکر شد ممکن است مشکلات متعددی مانند قطعی برق، افزایش مبلغ تعرفه و … برای شهروندان پیش آیند. در نتیجه نیاز است که از طریق کارمندان اداره برق پاسخ درستی به مردم داده شود. گاهی کارمندان در این رابطه کوتاهی می کنند و زمینه برای طرح شکایت از اداره فراهم می شود. به همین دلیل یکی از دلایل شکایت از اداره برق، عدم پاسخگویی کارمندان به شهروندان است. شهروندان اغلب از طریق تماس با تلفن شکایت از اداره برق شکایات خود را در این خصوص مطرح می کنند.
کلام آخر
شکایت از اداره برق از طریق سامانه سمات قابل ثبت و پیگیری می باشد. به دلایل مختلف مانند عدم مدیریت روی مصرف برخی از مشترکین پر مصرف، قطعی ناگهانی یا مکرر برق، عدم پاسخگویی درست به شهروندان توسط کارمندان اداره برق و … امکان طرح شکایت در این زمینه وجود دارد. از این رو بسیاری از شهروندان تمایل دارند که از روش های طرح شکایت مطلع شوند. از طریق مشورت با وکیل نیز می توان برای شکایت از اداره برق نیز اقدام کرد؛ چراکه شکایت از طریق سامانه به صورت کیفری پیگیری نمی شود.